NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loxxx
Hittade en bra film.

Behöver man verktyget för att trycka tillbaka bromskolvarna eller kan man använda något annat?
Vid 12:30 typ.
Användarvisningsbild
av Erik Å
På nya bromsok kan man trycka tillbaka kolven med tummen. Sen förekommer hela skalan av kärvning tills inte ens kofot och slägga hjälper :-D Knipex polygrip är min egen favorit
Kolven är av rostbenäget kolstål som är hårdförkromat. Tyvärr så rostar det hål igenom kromskiktet med tiden och kolven fastnar i cylinderloppet. Ny kolv är inte särskilt dyr men det är slabbigt jobb att byta.
av Loxxx
Tack för svar, ska försöka att ge mig på operation byta skiva och belägg.
Ser relativt enkelt ut men vill inte råka ut för något halvvägs...
Erik Å skrev: fre 19 jun 2026, 16:02 På nya bromsok kan man trycka tillbaka kolven med tummen. Sen förekommer hela skalan av kärvning tills inte ens kofot och slägga hjälper :-D Knipex polygrip är min egen favorit
Kolven är av rostbenäget kolstål som är hårdförkromat. Tyvärr så rostar det hål igenom kromskiktet med tiden och kolven fastnar i cylinderloppet. Ny kolv är inte särskilt dyr men det är slabbigt jobb att byta.
Ja den skalan är lång.
Har man glidok och aluminiumfälgar med större öppningar i sidan brukar man kunna komma åt att bända med en mindre kofot/skruvmejsel/ eller dylikt mellan ok och okhållare för att pressa in kolven lite granna, i syfte att "motionera"/få kolven i rörelse när den fastnat. Alltså utan att behöva lyfta bilen och ta av hjul/ok. Behöver man bara göra det ibland får man vara glad. Skalan börjar närma sig dess ände när man får göra det varje dag och kolven ändå fastnar vid nästa bromsning... Då är det dags att byta/renovera oket :)

Det är väl egentligen i packningen som sitter i cylinderloppet som kolven fastnar när kolven börjar bli rostig/porig. Plockade nyligen isär ett kärvande ok där kolven och okets cylinderlopp såg förvånansvärt fina/blanka ut, förutom just där packningen legat emot kolven. Där var kolven väldigt porig/"gropig". Packningen såg dock ny ut.
Knutkors skrev: Igår, 22:19 ..Det är väl egentligen i packningen som sitter i cylinderloppet som kolven fastnar när kolven börjar bli rostig/porig.
Till att börja med ja. :-) Men jag hade faktiskt ett par bak-ok där kolvarna inte gick att rubba det minsta. Trots att jag gick på med gasolvärme och slägga :-/ Enda förklaringen jag hittade var att cylinderlopp och kolv rostat ihop metall mot metall.. Tänkte ju ta isär dem för analys men jag fick ge upp och skicka dem till metallåtervinning.

Mina bromsok motioneras numera ett par gånger i månaden med ett ombyggt maskrosjärn. Detta avslöjar klart om något ok börjar kärva, långt innan det påverkar bränsleekonomin. Gillar när min gamla V70 snittar 0.58 på landsväg :-D
viewtopic.php?f=16&t=153676
Volvo s80 motorhuvsvajer

Meet a girl who'll make your night - No Selfie ht[…]

Hej Tyvärr har du lagt in under fel forumav[…]

Byta del på sidospegel

Har haft isär spegeln idag och inga som hel[…]

V50 byta bromsar fram

..Det är väl egentligen i packningen s[…]