Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av godkanelbulle
Hejsan!

Jag har precis blivit medlem och förstått att det är här man hänger som volvoägare :-)

Jag har nyligen fått upp i instrumentpanelen att ABS/ESC/Parkeringsbroms och City safety alla är ej tillgängliga och/eller har nedsatt funktion. Nu på senare kommer även växellåda service erfordras upp ibland (?)

Detta kommer oftast efter att jag har kört bilen och ska parkera eller snabbt vid start för att sedan försvinna under färd.

Jag kan konstatera att allt verkar fungera som det ska. Jag förstår det som att kommunikationen kan komma tillbaks när bilen väl rullar.

Bilen var nyligen på verkstad för att få nya belägg, min teori är att dom antingen slarvat med att sätta tillbaks allt eller så börjar en givare vid något av hjulen att ge upp.

Någon som haft liknande problem? En ny verkar kosta 239kr från vparts men hur troligt är det att kabelaget har gått sönder och inte bara givaren? Tycker mig nämligen se el-tejp(?) som har virat upp sig runt kabeln som jag tror då går till sensorn (ej tagit bort hjulet än)

Har dom slitit sönder kontakten månntro?

Hur hade ni kunniga felsökt detta? Mäta spänningen eller köpa en skurk OBD-läsare från Biltema som passar min Volvo?
Servicetekniker jag pratat med säger att det oftast rör sig om den dålig sensor.

Utöver detta så kör bilen normalt, inga ryckiga växlingar eller annat ovanligt men instrumnetpanelen lyser ju upp som en julgran :D Har även kollat båda batterierna och noterat lite vit korrision på start/stop batteriet, kan det vara boven i dramat?

Mvh,
Kanelbulle

Det behövs inga hålborrade skivor […]

Värmesköld över turbon

Att det med säkerhet skulle resultera i n&ari[…]

Kass generator? V70-2012

Kommer du åt att mäta direkt på g[…]

V60 2011 byte av kondensor

Hål i kondensorn efter påhälsning[…]