Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1630284
SvenskTiger skrev: fre 19 jun 2026, 02:25 https://www.thansen.se/bil/volvo-v60-i- ... -233678384

Detta batteri borde väl dugga för min v60 2017 ? eller bör jag sikta på 80 AH ? har parkeringsvärmare men lär inte använda den särskilt mycket tror jag.

Jag tänker köpa den och följa videon som en kär medlem här har länkat för att montera den. Bilia återkopplade aldrig med prisuppgift, och Autoexperten ville ha 5279kr för ett batteri monterad och klart. Sjuka priser tycker jag :-D
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000029872
https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... _30644962/

inget "måste" ha högsta AH.
#1630301
SvenskTiger skrev: fre 19 jun 2026, 14:07 Tack för detta. Vilket batteri kör du själv med i din bil?

Ser även att Bilia tar endast 300kr för o montera nytt batteri vilket känns jätte rimligt.

Mvh
Jag har V70 men gissningsvis var det också 70Ah från Volvo-verkstad. Självklart går det att montera större/högre bilbatteri än "det som bör vara till din bil".
här har du 80Ah , 700A: https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... _32401204/
eller "den största" https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... _32401205/
#1630307
fjohan82 skrev: fre 19 jun 2026, 15:39 Jag har 80Ah från Biltema i min V60, större går inte trycka ner utan att göra om batterilådan.
AGM då ? och funkar den manuella BMS nollställning som man gör själv genom att lira på knapparna i instrumenten eller måste den kalibreras med dator ?
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000029874

Tycker Bilia är lite tröttsama då dem lovar hela tiden och återkomma med en så enkel grej som en prisuppgift på ett batteri monterad och klar men gör aldrig det.
#1630312
SvenskTiger skrev: fre 19 jun 2026, 17:03
fjohan82 skrev: fre 19 jun 2026, 15:39 Jag har 80Ah från Biltema i min V60, större går inte trycka ner utan att göra om batterilådan.
AGM då ? och funkar den manuella BMS nollställning som man gör själv genom att lira på knapparna i instrumenten eller måste den kalibreras med dator ?
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000029874

Tycker Bilia är lite tröttsama då dem lovar hela tiden och återkomma med en så enkel grej som en prisuppgift på ett batteri monterad och klar men gör aldrig det.
Det är ett AGM, gulsvart batteri från Biltema.
Det ska funka att nolla BMS genom knapparna inne i bilen, brukar inte vara några problem.

20260619_202228_copy_2324x2250.jpg
20260619_202228_copy_2324x2250.jpg (1.15 MiB) Visad 762 gånger
#1630429
Det blev ett Exide batteri som jag monterade själv och nollställde BMS. Gick jätte bra!

Nu till nästa fråga , byte på växellådas olja , fick prisförslag på min lokala Bilia på 6811:-.

Ska jag låta dem sköta detta eller är det värt att hitta en billigare verkstad när det gäller en sån grej som växellådan ?

Vad säger ni ?
Bilagor
Screenshot_1.png
Screenshot_1.png (32.81 KiB) Visad 18 gånger
Temp.sensor

Var sitter sensorn för kylvätsketemperat[…]

Tror detsamma!

Det låter som att det kan vara värt att[…]

Visa din semesterbil(d)

När man är ute och far i lilla landet la[…]