Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev:
Micce1980 skrev: lör 20 jun 2026, 20:42 ..tog 15 min med att ta fram pannlampa och filter
Det är inte många jobb som ger uppåt 4000 kr/timme, netto :party:
Instruktionsfilmer brukar gå att hitta på youtube om man söker på Volvo <modell> cabin filter.
Billiga tredjepartsfilter fungerar, viktigare att byta en gång om året för att få fräsch luft :-)
Fungerar generellt ej på de bilar där man måste rulla filtret för att få det in i lådan (som den här). Men vanliga man bara lägger på plats plant, ja.
körde serviceavtal i 9år på XCXn men nu tröttnade jag på ÅF, det orka rju knappt tömma oljan längre, köpte 3omg olja, bränsle luft och kupefilter + 20l olja, 5k räcker i 3år, kan inte bli billigare. <bytte kamrem för någon månad sedans, delarna gick på 2300kr ÅF ville ha 14k.
Erik Å skrev:
EbbevonVolvo skrev: Igår, 00:42 Tänk på att en hel del av dessa billiga filter inte är av typen filter med aktivt kol...
Det finns både med och utan, leta på trodo t.ex.
Själv har jag skippat aktivt kol numera, blir bättre genomströmning utan.
...och jag vill ha med aktivt kol då man slipper avgaslukt i köer och andra illaluktande saker. Jag har också AC, så genomströmning är inte prioriterat.
Nytt pris på Volvo Classic Service?

Tänk på att en hel del av dessa bill[…]

Oljud från motorrummet

https://streamable.com/pqjrp3 Nu har jag kör[…]

Städat och tankat bilen och packat husvagnen.[…]

EX60

Helt klart snygg i svart, fronten blir inte lika f[…]