Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Multiremmen hoppade av dvs den brast inte utan hoppade av.

Satte dit en ny igår kväll efter att manuellt snurrat på generator, kompressor och spännare och upplevde de alla rullade som de skulle utan missljud.
Startade bilen, gasade lite grand och stängde av den. Ser då att den gått i sidled 1 spår på generatorn så den är på väg av och ännu lite mer på spännaren.
Tänkte att jag kanske fick på den snett från början och lägger tillbaks den där den skall vara.

Startar bilen igen för att kolla och lägger mig under. Plötsligt kommer det som det metalliskt ljud (knackande) som är synkat med rörelserna på spännaren som den gör för att hålla remmen spänd.
Var då helt inne på att det är spännaren och spännfunktionen som inte är som den skall som gör att remmen vandrar av men funderade lite på det imorse, finns det ngt annat som kan skapa samma beteende?

Spännaren är en Gates, ca 1 år och 500 mil gammal.

EDIT: Är en V70 2.4d 2010
av berrabus
Jag tror och hoppas jag hittat orsaken.

Verkar som ngt hänt med spännaren vilket innebär att den blivit sned och hjulet lutar.
På ena sidan är det ett mellanrum mellan de två halvorna:
Spännare 01.png
Spännare 01.png (653.54 KiB) Visad 14 gånger
På andra sidan är det tight mellan dem:
Spännare 02.png
Spännare 02.png (681.97 KiB) Visad 14 gånger
Jämför man med nya spännaren är det samma avstånd runt om med ngn form av mellanlägg.

Nya remmen håller sig kvar och hoppas detta var orsaken. Aldrig varit med om det tidigare och som sagt, spännaren är 1 år gammal.

Kan för övrigt nämna att spännare på Biltema är av fabrikatet Dayco och remmen är en Optibelt så blev ett sådant kit.
Multirem vandrar i sidled

Jag tror och hoppas jag hittat orsaken. Verkar so[…]

Hjullager, drivaxlar eller snedslitna däck &a[…]

Blåsta av verkstaden?

Nej du kan inte planslipa att foder lossnat fr&ari[…]

Den stora annons-tråden

Par i udda 850 T-5R i färger som egentlige[…]