Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fortsättning från Svanis tråd om föroreningar i expansionskärl
S70 -2,5t 98 föroreningar i expansionskärl
viewtopic.php?f=16&t=187801

Marlboroman tipsade om
"Turbon har 2 vattenanslutningar, den ena har du sett, den andra är en kort slang som går till det stora vattenröret som går bakom motorn"

Erik Å tipsade om
"Har du kollat att det inte är blött under mattorna på förarsidan?
Det är mer eller mindre standard att o-ringarna vid värmepaketet läcker.
Och även värmepaketet brukar utveckla läckor med tiden..

Sen har jag råkat ut för att packboxen på en nästan ny vattenpump (INA) började läcka efter bara ett par tusen mil :-/
Syns på att det blir grön/vitt kladd vid skvallerhålet på undersidan av packboxen. Men av pumpen ser man inget om man inte tar bort remkåpan.. :-)"

Själv (TS) fyllde jag upp nivån i expansionskärlet till övre markering, lät sedan bilen stå över natten. Samma nivå på morgonen och inga pölar under bilen heller.

Följde sedan Svanis länk och körde Robert DIYs test av om topplockspackningen är defekt. Resultatet är väl inte helt entydigt, skruvar jag av locket med varm motor som är igång, så väser övertrycket ut och nivån i expansionskärlet stiger från övre markering till någon cm högre. Sätter jag på locket och kör några km, samt stannar och gör om testet, så är nivån inledningsvis kvar på samma förhöjda nivå som tidigare men så snart locket är av stiger det 0.5-1.0 cm ytterligare. I inget av fallen stiger det ännu mer, det rinner aldrig över, och jag kan inte se några bubblor i expansionskärlet. Min slutsats? Preliminärt är topplockspackningen inte helt trasig. Att nivån stiger när mottrycket försvinner då locket tas av är kanske ok.

Nästa test - tack Erik - var att kolla mattan på förarsidan. Jag hade redan kikat på detta, men missat att det tydligen hade runnit in under gummimattan och lagt sig i bakkant eftersom bilen stod i uppförsbacke. Så, nu när mattan åkte ut var det givetvis blött under den... Kändes som glykol men jag smakade inte på det. Slutsats: någonting i värmepaketet läcker. Kanske finns det andra saker som läcker också.

Tips på var man ska titta i första hand? O-ringarna? Krångligt att åtgärda? Känns som att de ständiga projekten börjar bli lite väl många. Gäller V70 2.4T -00
viewtopic.php?f=16&t=154080

Trodo.se har någorlunda billiga värmepaket. Till vissa följer nya o-ringar med, jag fick köpa dem hos volvo..
Tack, ska kolla. Tror jag bara byter rakt av. Har kollat på Roberts video

https://youtu.be/OdKzDfvOoQA

och det verkar inte särskilt svårt men kladdigt. Får kika runt turbon också, men i och med att det inte blir några pölar under bilen så känns det som om huvudspåret definitivt är värmeelementet.
Nånstans i mitten på min tråd låg en bra YT-instruktionsvideo, den följde jag.. Edit är är den:

Har för mig att vajrarna till växelspaken var i vägen, meckigt att få ner paketet förbi dem.. annars inga större utmaningar
Enklare att bara byta o-ringar förstås, ta ner knäpanelen och vik undan mattan på vänstra sidan av mittkonsolen så ser du kanske var det läcker
Beställde just en sån här:
https://www.trodo.se/varmevaxlare-mahle ... -106-000s
Nu ska jag bara beställa o-ringar också. Byter element + o-ringar, blir så jobbigt att göra om alltsammans om enbart o-ringsbyte inte löser problemet. Gillar inte att kladda med glykol. Elementet var inte så farligt dyrt, knappt 600 ex frakt.

Tack för videolänken :-)
Då blir ju allt som nytt :-)
Själv fyller jag bara med destillerat vatten + volvo original koncentrerad glykol. Allt för att slippa kalkutfällningar i kylsystemet. DIY-Robert är faktiskt inne på samma linje.
Destillerat vatten får jag gratis från kondensavfuktaren i garaget :party:
När man byter värmepaket är det ju läge att byta vätska i hela systemet..

Det finns bilar där hela instrumentbrädan måste ur för att byta värmepaket, våra är ju relativt enkla i jämförelse..
Jag trodde faktiskt spontant att man var tvungen att just riva instrumentpanelen, hade inte kikat på det här jobbet förut, men ser nu att det verkar någorlunda enkelt. Får hoppas på korta levtider och fint väder, för jag har inte plats i garaget att ha dörrarna på båda sidorna vidöppna samtidigt. Grejerna ska komma i slutet av nästa vecka. Får använda bilen sparsamt tills dess. Undrar om man kan ta bort värmelementet och sätta en u-formad slangbit där sålänge, så att man kan köra utan att riskera att det blir tomt i kylsystemet... Fast man vill ju inte att det far loss, antar att även det där värmeelementet normalt sett är trycksatt och genomströmmas av samma varma vätska som resten av kylsystemet. Kan bli dramatiskt :-) Plugga det är isf inte heller en bra ide. Just nu sommartid så har man annars inte så stort behov av värmesystemet, viktigare att kunna köra bilen utan risk för överhettning och haveri.
Du kan åka med aningen lossat lock på exp-kärlet så blir det inget övertryck i kylsystemet och eventuellt läckage minskar betydligt.
Så åkte jag mer än ett halvår när jag hade läckageproblem. Utan övertryck tappar man några graders marginal till kokning men i normal användning märks det inte.
Undvik autobahn i värmebölja bara :-D Och håll ett öga på temp-mätaren..
Kolla kylvätskenivån ofta, att köra med för låg nivå är ett effektivt sätt att haverera motorer.. Varningslampan skulle jag inte lita på.
Kan vara klokt att ha med en dunk med vätska i reserv :-)

Kolla kylvätskenivån ofta, att kör[…]

Har varit förbi några olika platser och[…]

Volvo car UX

Ny uppdatering på gång. IMG_1520.jpe[…]

Kylsystem Volvo V60 T5 2012

Hej! Ber om ursäkt ifall tråd om detta[…]