Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!

Ska försöka dra historien från början så tydligt som möjligt och vad jag har testat själv. Det gäller en Volvo XC60 2014 D5 AWD

Det började i vintras med att bilen varnade för låg batterispänning sporadiskt, sen efter ett tag så började bilen varna för

DSTC service erfordras
Parkeringshjälp service erfordras
City Saftey service erfordras.

Dessa tre kom också sporadiskt till en början, men sen några veckor tillbaka så är dom där konstant.

Jag har för någon vecka sedan bytt batteri till ett helt nytt eftersom att allt började med ”låg batterispänning”. Men det gjorde ingen skillnad alls, med bilen igång ligger laddningen på 14.69v så generatorn puffar på fint också.

En felkodsläsning gav massor av felkoder på bilen.
B118F00 Vänster framfönster, allmän felinformation, ingen information om undertyp.
B119100 Höger bakfönster, allmän felinformation, ingen information om undertyp.
U013600 Förlorad kommunikation med differentiell kontrollmodul - bak, Allmän felinformation, ingen information om undertyp
P065A01 Generatorsystemets prestanda, allmän felinformation, allmänt elektriskt fel.
P065C00 Generator Mekanisk prestanda, Allmän information Failure, ingen information om undertyp.
U015900 Förlorad kommunikation med parkeringshjälpsmodul, Allmän felinformation, ingen information om undertyp.

B103087
B103187
B103287
B103387 Stolsuppvärming signal saknas på alla stolar

Det jag har gjort idag är att koppla ur PAM-modulen och provat starta bilen, ingen skillnad alls. Samma med DEM-modulen. Jag har även tagit fram CEM och tryckt och klämt på alla kablar och kontakter, kopplat loss och satt tillbaka, helt utan resultat och där nere under handskfacket är det snustorrt och ingen korrosion.

Börjar fundera på en mus varit i bilen någonstans och gnagt av något....

Någon som har någon erfarenhet av liknande fel?
Som ovan säger, byt stödbatteriet också samt släck felkoderna för att se om någon kommer tillbaka.

Fixade nytt fäste till spjällmotorn (fri[…]

Som ovan säger, byt stödbatteriet ocks&a[…]

TRW från Aeromotors om du vill ha premium oc[…]

Största problemet med UX i min V90 T6 2025 […]