Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sulten skrev: Idag, 11:28 Det är inte svårare att förstå än att försäkringsbolaget är en stor kund på verkstaden och har andra villkor än vad du skulle ha. Om du har valt att använda din försäkring är det försäkringsvillkoren du måste hantera. Avtalet mellan verkstaden och försäkringsbolaget är irrelevant för dig. Frågan du kanske bör ställa är om du får en fabriksny motor, en renoverad ersättningsmotor eller enbart en tillsvarande fungerande motor.
Förstår vad du skriver, men förstår inte vad det har med mitt problem att göra.
Problemet är att jag inte får en uppgift om vad jag som försäkringstagare ska betala i självrisk, innan de genomför motorbytet.
Jag är norsk, och för min försäkring hos IF i Norge er mina villkor för motordrivlinjeförsäkring fast självrisk 8000 NOK. Dessutom finns det ett avdrag i ersättning beroende på hur många kilometer bilen har kört. Avdraget i ersättning hos IF beräknas enligt följande: upp till 100' km = 0. 100'-150' km = 10%. 150'-175' km = 20%. 175'- +++ km = 30%. Alltså får jag betala 8000 + % andel av kostnaden av reparationen enligt hur långt bilen har gått. Självklart skall ditt försäkringsbolag berätta vad du måste betala i självrisk enligt dina villkor i din försäkring.
jtkarlsson skrev:Problemet är att jag inte får en uppgift om vad jag som försäkringstagare ska betala i självrisk, innan de genomför motorbytet.
Självrisken står i dina avtalsvillkor och är vanligen samma oavsett om fakturan är på 10k eller 100k. Därför behöver du inte veta det. Om reparationen inte uppgår till självrisken (vilket är uteslutet i det här fallet) så betalar du den faktiska kostnaden.
Backlucka 245

Gångjärnen kan verkligen lossna - det h[…]

…….Återkommer med resultat. […]

Volvo 745 b230f regina startar inte

Kolla batteri och generator samt alla säkring[…]

Jag hade försökt leta upp en begagnad d&[…]