Moderator: Moderatorer

Jallemet skrev: Idag, 18:13 .. det tar livet av däcken också.
What? Varför har jag aldrig någonsin sett såna fenomen :oops: I östergötland saltas det flitigt..
Är det olika sorters salt i olika delar av landet? :-)
Jallemet skrev: Idag, 18:13 Vägsaltet dödar inte bara plåt och aluminium, det tar livet av däcken också.
Ja det gäller att tvätta däcken lika noga som övriga bilen vintertid.
Jag har en lite grövre borste och medel som är avsett just för däckrengöring som används innan däckförseglingen läggs på.
Jallemet skrev: Idag, 18:41 Kan inte vara helt okänt att salt torkar ut?
Lustigt att jag aldrig sett sånt :-D Mina däck går till återvinning för att mönstret är nedslitet..
Nokian kanske är immuna mot salt :party:

Erik Å skrev: Mina däck går till återvinning för att mönstret är nedslitet...
Dom flesta byter däck inom 5år för slitaget skulle jag tro.

Själv åker jag runt 1000-1200mil per säsong med dubbdäck varav kanske 500 med vinterväglag (undantaget byvägen som blev snöfri förra veckan) och dagarna med nysaltade vägar är lätträknade.
Jallemet skrev: Idag, 20:18
Erik Å skrev: Mina däck går till återvinning för att mönstret är nedslitet...
Dom flesta byter däck inom 5år för slitaget skulle jag tro.
Jag har inte sett såna sprickor ens på 6 år gamla däck. Men då har gummit blivit för hårt, funkar inte på is..
Det finns annat som dödar vinterdäck. Hög temperatur under sommarlagringen och att de utsätts för ozon t.ex.
Jag är väl den enda som virar in vinterdäcken i plastfolie under sommarlagringen för att bromsa uttorkning.. :party:
Är du säker på att det är vägsalt som är boven här? ;-)
En av dom viktigaste åtgärderna är, i mitt tycke, att tvätta däcken noga. Brukar även lägga på ”däckglans”, innan dom staplas i ett av hörnen med ett par lakan över sig.
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
Nonchalant behandlad av trodo.

Någon mer som blivit nonchalant behandlad av[…]

Byte expansionskärl

Du har köpt fel kärl. Been there…

Har nu jämfört med en av mina andra S70 […]

En av dom viktigaste åtgärderna är[…]