Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Neomannen
@Sulten, När jag skrev om Norges elpriser tänkte jag på det tak som jag läst om i tidningen om 40 öre/kWh (exklusive moms) som de infört. (men det kanske aldrig infördes?)
Norge är mer eller mindre på en annan (ekonomisk) planet än sverige så jag tycker det är svårt att jämföra sådär.
Jag tror iaf att i händelse av konflikt (vilket kan ligga närmare än vad många tror) kan vara viktigt med ett bensin eller diesel alternativ.

Btw, Jag tittade också på MX-30 som andra bil. Blev lite fundersam då räckvidden kunde bli nedåt 10 mil på vintern (och eventuellt dålig värme i kupén :-/ )- Hur upplever du den?

Detta är helt off topic - sorry
Användarvisningsbild
av Sulten
@Neomannen,
Ja, det stämmer, det har införts. Jag har det så kallade Norgespris för el (40 øre/kWh + moms). Elpriset jag angav till 1,18 NOK/kWh är hushållsel inklusive alla avgifter och näthyra fram till eluttaget. Norgespris är ett frivilligt avtal på 2 år. Alternativt kan man välja ett spotpris för el + alla avgifter. För mig, som bor i södra Norge, sparar jag cirka 1 700 NOK/månad på Norgespris. Snabbladdning av en elbil längs vägen vid laddstationer kostar cirka 6 NOK/kWh på snabb-/blixtladdare upp till 400 kW. En annan sak att tänka på är servicekostnaderna, som är lägre på elbilen. Årsavgifter kan vel ochså variera nogot. I Norge kostar det kr 2.400/år för en Euro6, kr 3.350/år för en El-bil.
Visst är vi på en annan planet när det gäller bilpriser än i Sverige, en EX60 kostar 120 tusen mer än en XC60. Så i Sverige är hybridbilen 21 % billigare i pris. I Norge är det tvärtom, här kostar XC60 424 tusen mer än EX60. I Norge är skillnaden mellan elbilar och hybrider den motsatta. Hybridbilen XC60 är 65,2 % dyrare.

OT.
När det gäller konflikter i världen borde vi hellre lämna det till dem som hanterar dem, och hellre koncentrera oss på våra dagliga uppgifter, privata utmaningar och sysslor.

MX-30
Jag är extremt nöjd med MX-30. Det stämmer att räckvidden minskar avsevärt vid låga temperaturer. Detta är vanligt för alla elbilar (med dagens batteriteknik). Vid -12°C och bilen laddad till 90 % uppgav bilen räckvidd til 116 km. Under körning blir batteriet varmare och räckvidden ökar när det värms upp. Laddningstiden är också långsammare när det är kallt. Kupévärmen är oklanderlig, bilen har värmeväxlare, sätesvärme och rattvärme. Här blir kupén varm snabbare än i min V90. Otroligt bekväm bil att köra, bra säten (elektrisk manövrerat), lite vägbuller (faktiskt mindre än V90), snabb acceleration (inte en F1). Gott om plats för 4 personer, dörrlösningen på bakdörrarna är inga problem, åtminstone inte för de av oss som minns personbilar med 2-dörrarslösning. Självklart måste en ladda ofta med ett litet driftsbatteri, men varför köra runt med en stor tank (vikt) när man inte behöver det. (Man behöver inte heller en 200 liters dieseltank på V90.) Det enda negativa är det återkommande problemet med låg effekt på 12V-startbatteriet, eftersom bilen bara laddar detta när den är aktiv eller under körning. Det sitter enbart et litet batteri på 45ah som tömms vid om man enbart kör korta resor. Det hinner inte med att blive uppladdat av högvoltsbatteriet. Detta löses med en Ctek-laddare. Rimlig servicekostnad, 1-årsservice igår kom på under 1 700 NOK inklusive vägassistans.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]