Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
kebabpizza skrev:Vilket batteri bytte du?
Det finns ju två (hjälpbatteriet i motorutrymmet och startbatteriet i bagageutrymmet).
Stora i bagaget och reset av BMS gjordes.
av berrabus
apersson850 skrev:När startmotorn på min 854 en gång i tiden var uppsliten blev symptomen precis som när batteriet är dåligt.
Menar du att din 854 hoppade igång med startkablar när startmotorn var "uppsliten"?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag menar att den ibland bar sig åt som om batteriet var dåligt, alltså drog för sakta för att motorn skulle starta. Gången efter kunde den starta helt normalt, men vilket det skulle bli nästa gånt visste jag aldrig i förväg.
Jag provade också med extra jordning och sånt där innan jag bytte startmotorn. Det var ganska enkelt på 850. Efter det att kylarfläkten och dess luftstyrning plockats bort var det lätt att komma åt.
Övertygad om att det är glappt någonstans eller ett relä som lever sitt eget liv.

I veckan vägrade startmotorn gå runt och det klickar bara.
- Batteriet är fulladdat.
- Jordat motorn via startkabel mellan motor och kaross.
- Testat extra batteri med startkablar till kaross.
- Testat extra batteri med startkablar till motorn.

Helt plötsligt hoppar det igång. Tar bort extra batteriet och kan starta 20ggr utan några konstigheter.
Nu kommer det fungera några dagar eller veckor innan det bara klickar igen.

Vet inte vad jag skall kika på mer så får ringa till en verkstad som får ta sig an den.

Japp ECM ligger nere från det att man st&a[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]