Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Batterikapacitet sjunker i början men stannar sedan nästan helt av. Största degraderingen sker första gången man laddar. Det funkar inte så att kapaciteten sjunker rakt av mot antal mil.
Wakki skrev: Idag, 08:21 Den bilen skulle jag personligen inte våga köpa. Den här säkerligen legat på 0% batteri länge under dagarna antar jag. Om de inte lämnar garanti på ens en månad för fyrhjulsdriften syftas det nog till att de också är oroliga över batteri eller elmotor eftersom de står för bakhjulsdriften och motorn fram.
Är det så? Batteriet är ju aldrig tomt och laddas ju när bilen körs. En som enbart körs i pureläget och laddas därefter lär väl ha lägre batterikapacitet än en som bara körs i hybridläget och aldrig laddas fullt?
Jag vet faktiskt inte hur det är. Jag kör batteriet tomt på enbart pure läge hela tiden och laddar sedan fullt, en 2022a XC60 Recharge. Har fortfarande 40km efter full laddning i pure läge. Även om den är tom och laddas på hybridläge laddas den aldrig fullt, dessutom kör den på el igen så fort det har laddats lite på hybridläget. Tydligen spelar det ingen roll om den är på 0% enligt vissa och det är bättre med hybrid och låg batteri nivå jämfört med att köra pure 100% till 0% och sedan ladda fult hela tiden. Kanske det är så, jag har ingen aning vad som är bäst men min har inte påverkats iaf
Men vad jag ville säga är egentligen att det är för högt miltal, batteri garanti från Volvo är snart slut och säljaren ger 1 månads garanti som är väldigt lite men ändå exkluderar fyrhjulsdriften. Är de oroliga att batteriet är kefft? Är elmotorn keff? Det var det jag funderade på. Skulle ett fel dyka upp på batteri eller elmotorn/fyrhjulsdrift/hybridsystemet = dyrt som satan. Därför skulle jag personligen aldrig köpt den
Wakki skrev:Men vad jag ville säga är egentligen att det är för högt miltal, batteri garanti från Volvo är snart slut och säljaren ger 1 månads garanti som är väldigt lite men ändå exkluderar fyrhjulsdriften. Är de oroliga att batteriet är kefft? Är elmotorn keff? Det var det jag funderade på. Skulle ett fel dyka upp på batteri eller elmotorn/fyrhjulsdrift/hybridsystemet = dyrt som satan. Därför skulle jag personligen aldrig köpt den
Det kommer inte vara nåt problem med den bilen. Om det skulle vara fel på batteriet lyser varenda varningslampa i bilen. Den typen av fel ligger inte dolt i moderna bilar.

Det är å andra sidan Sveriges mest sålda bil typ - det finns ju hur många som helst att välja på. Välj en annan med andra garantivillkor helt enkelt. ;-)
@Wakki, Konsumentköplagens sträcker sig bra längre än säljarens garanti som man kan vila sig mot. Är säljaren dessutom ansluten till MRF kommer de, om än efter lite knorr följa detta, då de annat sin så skulle följa ARN. Ja fel hände ändå men kan vara bra att ha med sig

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]