Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har ett märkligt problem med min Volvo S70 -99, där motorlampan har tänts 3-4 gånger under vintern. Varje gång har batteriet varit väldigt uttömt, nere på ca 12 v och inte mycket kräm kvar, så min misstanke är att motorlampan tänds för att startmotorn känner att den inte får tillräckligt med kräm (men det är ren spekulation). MEN, bilen startar helt utan problem, och går fint precis som vanligt. Prestandamässigt märks det inte av alls.

Jag har tagit in batteriet, laddat det, stoppat tillbaka och startat bilen och då har lampan varit släckt varje gång. Först misstänkte jag att det var batteriet som var dåligt, (ett 2 år gammalt Jula-batteri), så jag köpte ett nytt Exide-batteri, men problemet har kvarstått.

Jag tänker att beskriver exakt förfarande de två senaste gångerna lampan har tänts.
Ons 14 Januari: Bytte batteri (fulladdat), sedan stod bilen stilla oanvänd flera dagar.
Tis 20 januari: Körde två korta sträckor, ca 15 minuter per vända. Ingen lampa tänd.
Ons 21 januari: Hade kupéfläkt igång på morgonen ca 30 minuter, ungefär en minuter efter avfärd tändes motorlampan. Körde ca 20 min på morgonen, och sedan hem igen på kvällen. Konstaterade att batteriet var nära tomt och laddade upp batteriet, samt tog av minuspolen för att släcka lampan. Körde en kort sträcka för att kontrollera, ingen motorlampa.
Tor 22 januari: Hade kupéfläkt igång på morgonen ca 30 minuter, ungefär en minuter efter avfärd tändes motorlampan.

Har ännu inte kunnat mäta batteriet idag men räknar med att det är tomt när jag kommer hem. Vad är det som händer? Trots att bilen stod nästan en vecka efter batteribyte tändes inte lampan, men när kupéfläkten har varit igång tänds lampan ganska omgående. Kan det vara så att kabeln och kupéfläkten på nått sätt dränerar batteriet, men inte mer än att bilen startar utan problem? Eller kan det vara något annat som tjyvdrar? Att generatorn skulle vara problemet och inte ladda upp batteriet har jag nog uteslutit, eftersom lampan idag tändes trots laddning igår kväll.

Förlåt för långt inlägg, men blir väldigt förvirrad av detta.
Kolen i generatorn kan vara slut. Inte säkert att laddningslampam tänds.
Mät batterispänningen med multimeter när motorn går. Ska rätt snabbt komma upp i 13.6 volt om generatorn är ok och batteriet inte är alltför tomt
Kolla att generatorlampan lyser med "tändning på". Gör den inte det kan inte generatorn ladda riktigt. Lyser den inte, är förmodligen kolen slut. Kolla spänningen på batteriet med motorn på tomgång. 13,5V är på gränsen, under 13V är fel. 14 - 14,3 är bra. Kolla generatorremmen..
lennarte skrev: Idag, 12:08 14 - 14,3 är bra.
Min P80 laddar med 13.7V så länge det är plusgrader. Helt korrekt enligt handboken för blybatterier :-D
lennarte skrev: Idag, 12:08 Kolla att generatorlampan lyser med "tändning på". Gör den inte det kan inte generatorn ladda riktigt. Lyser den inte, är förmodligen kolen slut. Kolla spänningen på batteriet med motorn på tomgång. 13,5V är på gränsen, under 13V är fel. 14 - 14,3 är bra. Kolla generatorremmen..
Ska kika detta! Tack för info. Tror att det är läge att byta generatorn oavsett, bilen börjar ju ändå närma sig veteranarålder. Men skulle detta även kunna dränera batteriet? Jag är med på att batteriet inte laddas upp tillräckligt, men att det är nästan tomt dagen efter att jag laddat upp det känns märkligt.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]