Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Till 2035 ska utsläppen ned med 90%. Det innebär att ingen ny bil kan köra på fossil bensin/diesel efter 2035.
Då får vi kanske etanolen tillbaka .......
Fast då kanske E95 istället. Finns ju redan till tunga fordon.
Angående etanol vs bensin så kanske det inte är så bra med etanol i tätorter/städer, om man tittar på vad som kommer ut ur avgasrören och vill förbättra folkhälsa och miljö.. Men med avseende på klimatet så är ju etanol generellt betydligt bättre 'från källa till hjul'.. Men då är det ju den däringa faktorn 'uppskalbarhet' å ställer till det (om man betänker att klimatet är betydligt 'större' än bara Sverige/Norden/EU :-( )..
Jag har kört min (numera) ganska gamla 745-a på etanol i säkert 15 år nu. Har vid (nästan) alla besiklningar haft 0,00 i kolumnerna för CO, CO2 och HC. Lambdavärdet var senast 1,01. Har varierat under åren, men vid senaste besiktningen (2 år sedan) var där ett nytt egentillverkad avgassystem, tillverkat av Biltemas 2 1/2" "sportsystem" delar. Till nästa besiktning sitter där en ny katalysator också, den gamla har rostat sönder. Efter lite mer är 50000 mil......
Det är en B234F motor i den, den är ju en ganska modern motor.
Bytte toppackning på den för något år sedan, fanns inte ett spår av sot och andra avlagringar på kolvar, ventiler eller förbrränningsrum. Så en etanol driven bil är ju bevisligen en mycket renare bil, förstår inte att det inte premieras lite bättre...... Det är ju t.ex inte billigare att köra på etanol längre, det var det förr.
Köpa kompressor nivåreglering

Normalt pris, bytt och klart, hos Volvo ligger i h[…]

Tack för tips. Alla delar beställda nu o[…]

Dörrlås under vintern.

Min 2020 S60 Inscription hade samma problem. Fick […]

Fjärrstart

Vad var utomhus temp?