Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1620541
Så här var det för mig. Jag trodde att bilen alltid ska välja bensin på motorväg oavsett hur lång resan är men så funkar det ju inte. Till exempel körde jag Stockholm - Uppsala - Stockholm med Uppsala som slutmål. Bilen kör på batteri hela tiden , räckte precis till jag var framme vid slutmålet i Uppsala.. Jag trodde detta var fel då den körde på el på motorvägen. Men det är ju mest effektivt på den resan. Jag körde sedan samma resa men med Stockholm som start och slutmål och Uppsala som delmål. Då, när batteriet inte räcker hela resan så fördelar den mellan bensin och el. Så lite batteri i början ut ur stan, bensin på motorvägen, batteri mellan två stopp i Uppsala, bensin på motorvägen tillbaka och sedan batteri i köer i Stockholm .När jag kom tillbaka till starten efter 18 mil så hade jag 1 km kvar på batteriet. Jag hade alltså missuppfattat hur energifördelningen ska funka. Jag säger inte att ni andra inte förstår hur det funkar men så var det för mig.
#1620551
Thomasksen skrev: lör 08 nov 2025, 10:25 Vad är det som funkar??
Jag har aldrig fått min bil att välja bensin på motorväg etc, har jag hybrid/ auto inställt så är det EL vilka vägar jag än väljer.
Därför får jag manuellt välja auto/ behåll
Alltid
Även när symbolen för smart energifördelning är tänd? Och så klart så måste ju slutdestinationen vara längre än vad batteriet räcker annars så kör den ju på el.
#1620554
Kan inte minnas att jag sett någon symbol för det. Någonsin.
//Får rätta mig själv. Satte slutmål 10 mil bort, då finns symbolen. MEN, bilen använder EL endast, motorväg i 120 eller inne i stan. Så smart var den inte.//
#1620838
Thomasksen skrev: lör 08 nov 2025, 17:25 Kan inte minnas att jag sett någon symbol för det. Någonsin.
//Får rätta mig själv. Satte slutmål 10 mil bort, då finns symbolen. MEN, bilen använder EL endast, motorväg i 120 eller inne i stan. Så smart var den inte.//
Och destinationen var i stadsmiljö eller någon form av lågfartsområde? Lyser symbolen och den ändå aldrig växlar logiskt mellan el och bränsle så är det nåt fel.
#1620847
Som jag förstått kommer den gå på EL om det är inom max räckvidd för EL. Är destination längre än max räckvidd för EL så kommer den växla av och till. ELen kommer alltid bli ungefär 0 km när destinationen är nådd. Så funkar det på min och har alltid gjort. Jag ser också hur den växlar mellan el och motor genom att droppen sjunker och går upp då och då (endast sträckor längre än vad bilen klarar av på EL)
#1620875
Wakki skrev: Igår, 21:16 Som jag förstått kommer den gå på EL om det är inom max räckvidd för EL. Är destination längre än max räckvidd för EL så kommer den växla av och till. ELen kommer alltid bli ungefär 0 km när destinationen är nådd. Så funkar det på min och har alltid gjort. Jag ser också hur den växlar mellan el och motor genom att droppen sjunker och går upp då och då (endast sträckor längre än vad bilen klarar av på EL)
Ja precis. Syftet är ju att vara energieffektiv så elen kommer alltid förbrukas. Det handlar ju om när elen förbrukas på mest effektiva sätt. Oftast då el i stadsmiljö och i låga hastigheter och bensin på transportsträckor i högre hastigheter. Det är min erfarenhet.

Fast ska jag vara helt ärlig så använder jag den inte. Orkar inte ställa in GPS annat än om jag inte hittar. Så kör jag också manuellt med att sätta förbrukningen på hold när det passar mig.
#1620892
Ja, vardagligt kör jag specifikt PURE. Märker att när jag kör på Hybrid med HOLD så verkar den förbruka bränsle ändå, väldigt lite. När jag nollställer tripp rör den sig uppåt 1L-1.5 L, men kör jag endast på pure stannar förbrukningen på 0L.
#1620897
Wakki skrev:Ja, vardagligt kör jag specifikt PURE. Märker att när jag kör på Hybrid med HOLD så verkar den förbruka bränsle ändå, väldigt lite. När jag nollställer tripp rör den sig uppåt 1L-1.5 L, men kör jag endast på pure stannar förbrukningen på 0L.
så den ska funka eftersom den prioterar behålla batteriet därav mer fokus på bensinmotorn som i sin tur ser till bibehålla batteriet i det läget du valde behålla det i för att senare använda elen.
#1620905
Wakki skrev: Idag, 17:55 Förlåt, menar när jag kör i hybrid utan HOLD (alltså auto) verkar den förbruka bränsle även om den visar att den går på EL den stunden under hybrid körning. Men med pure visar den alltid 0
Ja det läget är lite lurigt eftersom bilen är tyst i övrigt är det ibland svårt avgöra vad som är vad tycker jag det enda man kan få hyfsat hum om är l/100km om den ändrar sig.

Förlåt, menar när jag kör i[…]

Diameter, 22" Eller 19" har ingenting me[…]

Stefans 968

Lamporna får nog duga, blir inte mycke m&oum[…]

Felkod 2-4-1 940 93

Hej, Jag har felkoden 2-4-1 på min 940 b230[…]