Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en Volvo 945 som börjar krångla. I somras ville den inte starta och en dag lade den av helt, blev bärgare hem.

Bytte generator och startmotor. Nu vill den inte starta direkt, jag får starta flera gånger sedan hoppar den igång och går utan problem. Om jag inte kör med den på exempelvis 2 dagar så händer det där att den inte vill starta på första försöket. Kör jag varje dag så funkar den klockrent.

Vad kan det vara för fel? Bränslepumpen, lambda sond eller tändspolen? Tacksam för svar. Hälsningar, Jocke.
Börja med att kolla felkoder. Skriv upp och radera och kör igen så får du "färska" felkoder nästa gång du kollar dom. Finns en varningslampa i instrumentet (med bokstaven lilla lambda λ) ska tändas om där finns felkod. Dock kan den vara ur funktion av olika orsaker. Volvo kallar den Miljölampa och den ska tändas nör något inom avgasreningssystemet inte funkar som det ska. Kolla att den lyser med "tändning på" och slocknar när motorn startat. Är detta Ok behöver du inte byta delar i elektroniken som rör tändning och bränske elektroniken i onödan.
Dock blir det inga felkoder på t.ex bensinpumpar, tändstift, tändkablar, lock och rotor
Inte heller på generator, batteri, startmotor och liknande
Dock finns ju laddningslampan i instrumentet som en koll på att generatorn fungerar.

Finns det sådana bilar som inte är t&au[…]

V70 2006 Baklucka öppen

Hmm. Jag ser nu att det är en missmatch f&oum[…]

Inget om bara köpa Ravenol WS dunk i valfri[…]

Aha.. Ett nytt lås är nog billigare[…]