Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lätt att jämföra med awd drar väl mer men du har de fasta kostnaderna för högre skatt och försäkring. Har inte siffrorna framme men sparat ca ihop en årsförsäkring på att ha en fwd med nuvarande bil under vår ägo. Därtill har vi heller inte behövt awd heller. Vår XC60 0,62 i snitt men hade gott att få ner till under 0,6 men, det får man jobba för då :kr
Micce1980 skrev: lör 21 jun 2025, 22:42 Lätt att jämföra med awd drar väl mer men du har de fasta kostnaderna för högre skatt och försäkring. Har inte siffrorna framme men sparat ca ihop en årsförsäkring på att ha en fwd med nuvarande bil under vår ägo. Därtill har vi heller inte behövt awd heller. Vår XC60 0,62 i snitt men hade gott att få ner till under 0,6 men, det får man jobba för då :kr
Det är ju väldigt bra förbrukning faktiskt 👍 jag själv kommer inte vara i behov av awd
Hej!
Det låter som du har tänkt igenom det bra – 100 mil i veckan är mycket, så både ekonomi och driftsäkerhet blir viktiga faktorer.

För en Volvo V40 från 2016 och framåt med automat:

Tips:
Se till att växellådan är servad och växlar mjukt.
Kolla alltid servicehistorik och bränsleförbrukning.
Om du bara planerar att köra bilen i 6–12 månader, är det viktigare att den är i gott skick än att den har den absolut bästa motorn.

Motorer att vara försiktig med:
Vissa dieselmodeller kan få problem med partikelfilter (DPF) och EGR-ventil, särskilt om bilen mest gått i stadstrafik.
Bland bensinmotorerna är T2 och T3 oftast pålitliga val, men se till att turbon fungerar som den ska.

Slutsats:
Om du vill ha en bil som bara ska fungera billigt under en begränsad tid, skulle jag välja en bensinare (T2/T3) med automat. De är ofta billigare att äga kortsiktigt och kräver mindre underhåll än diesel.
Om du ändå väljer diesel – ta en bil som gått mycket landsväg och har full servicehistorik.

Lycka till med köpet!
Elpriset

Vi går mot månaderna med mest produkti[…]

Det där ser ju bra ut med tanke på hur […]

OK jag har bytt oljan en gång men hade hoppa[…]

Bästa odb2 scanner/dator

Är det full verkstadsfunktionalitet på […]