Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Står inför att köpa vinterhjul till min XC60 MY26 så tänkte höra om någon har tips på de bästa vinterdäcken (dubbfria). Tänkte även gå ner till 18” nu på vintern.

Bor i Skåne så vinter här består ju nästan bara av slask och regn med enstaka dagar med blixthalka och snö. Kör mestadels i stadstrafik och på el.

Däcken jag främst kollat på och försökt läsa lite om är:

Continental WinterContact TS 870 P
- Bäst för regn men sämre på is?

Continental VikingContact 8
- Bäst för snö/is men sämre på regn?

Nokian Hakkapeliitta R5 SUV
- Fått rabatterat pris hos Bilia samt ”originalfälgar”, men är de bättre än ovan däck på någon köregenskap egentligen?

Har ni någon åsik de här däcken eller tips på andra som kanske passar bättre? Kom gärna med feedback, stort tack! :-)
Det är egentligen tre bra val. Det beror på dina prioriteringar vad du väljer.

WinterContact är ett vinterdäck av europeisk typ. Det är märkbart bättre på asfalt, både blöt och torr. De övriga är vinterdäck av nordisk typ, och därmed bättre på snö och is. Jag har själv Nokia vinterdäck (dubbfritt på en, dubbade på två bilar), men hade vid samma pris mest troligt valt VikingContact.

Jag har själv gått från VikingContact på XC90 Till Nokia Hakka 10 dubbdäck. När det är isigt märks det rätt stor skillnad.
Det @Malmstroem skriver om olika däcktyper är inte oviktigt. Av de tre du nämnt hade jag valt alternativ två eller tre. Inte för att det första alternativet skulle vara dåligt, utan för att jag har använt de andra två och de har fungerat helt OK.

ingen som vet vart man får tag på mome[…]

Jag skar/slipade sönder hylsan på den g[…]

Kamremsbyte

Vevaxeln har inte dragits en millimeter åt f[…]

Hej Volvo V70 D4 2013 med 29000 mil på m&au[…]