Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joysam skrev: Idag, 07:03
20FJan skrev:Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l mätt upp till hatthyllan och utan utrymmet under golvet?
Mätte upp Chryslern lite enkelt, bakom tredje sätesraden upp till fönsterlinjen har jag 0,6x0,8x1,2m. Ca 570 liter. Får alltså in ungefär 5 stora hårda resväskor stående, id4 kanske rymmer det under hatthyllan men tveksamt pga formen. Men ynkligt?
Enligt google ska jag ha 900 liter i Chryslern, antingen är det då mätt upp till taket, eller så är utrymmet som finns under golvet vid andra raden medräknad.
EQV har över 1000 liter.

ID BUZZ LWB 7-sits såg jag nyss 300 l på där bak. Alltså mindre än Tesla Y som har 360. De bagagen tycker jag ordet ynklig kan passa bättre. Två stora väskor eller en barnvagn och skötväska sedan är det typ fullt.
Är Tesla Y verkligen på 360 l?

Jag kör en Y och bland det bästa med den är ju de fantastiskt flexibla, och rymliga bagageutrymmena, något som övriga tillverkare har svårt att komma i närheten av för bilar av motsvarande storlek.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Siffran på Model Y stämmer inte men det finns inte heller någon officiell VDA-siffra på Model Y. Model Y har fått ett rykte att bagaget är större än andra bilar i samma storleksklass då Tesla enbart anger amerikanska mätmetoden vilket anger siffran till 858 liter. Som sagts tidigare är det samma siffra som ex. ID4 enligt samma mätmetod, så Model Y är ingen storlastare jämfört med sina konkurrenter.
toppo skrev:
20FJan skrev:Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l mätt upp till hatthyllan och utan utrymmet under golvet?
Mätte upp Chryslern lite enkelt, bakom tredje sätesraden upp till fönsterlinjen har jag 0,6x0,8x1,2m. Ca 570 liter. Får alltså in ungefär 5 stora hårda resväskor stående, id4 kanske rymmer det under hatthyllan men tveksamt pga formen. Men ynkligt?
Enligt google ska jag ha 900 liter i Chryslern, antingen är det då mätt upp till taket, eller så är utrymmet som finns under golvet vid andra raden medräknad.
EQV har över 1000 liter.

ID BUZZ LWB 7-sits såg jag nyss 300 l på där bak. Alltså mindre än Tesla Y som har 360. De bagagen tycker jag ordet ynklig kan passa bättre. Två stora väskor eller en barnvagn och skötväska sedan är det typ fullt.

Jag kör en Y och bland det bästa med den är ju de fantastiskt flexibla, och rymliga bagageutrymmena, något som övriga tillverkare har svårt att komma i närheten av för bilar av motsvarande storlek.

Siffran på Model Y stämmer inte men det finns inte heller någon officiell VDA-siffra på Model Y. Model Y har fått ett rykte att bagaget är större än andra bilar i samma storleksklass då Tesla enbart anger amerikanska mätmetoden vilket anger siffran till 858 liter. Som sagts tidigare är det samma siffra som ex. ID4 enligt samma mätmetod, så Model Y är ingen storlastare jämfört med sina konkurrenter.
Nu kör jag visserligen Tesla Y och har jämfört bagageutrymmena.

Jo, Tesla Y har riktigt mycket bagageutrymme.

toppo skrev:
EQV har över 1000 liter.

IMG_9076.jpg
IMG_9076.jpg (2.3 MiB) Visad 165 gånger
I bilen är det nu packat en 70-liters fullpackad vandringsryggsäck, 2 vadarbyxor, 4 st vadarkängor, 2 fiskevästar, 1 presenning, 2 st laddkabkar och en del annat smått och gott. Inget ligger i baksätet.

Gör gärna om det i en ID4, en Xpeng G6, en Polestar 4 eller annan valfri konkurrent till Tesla Y.

Tesla Y’s 40/20/40- delning av baksätet örxeesdutom guld värd när det ska tas med fiskegrejer, längdskidor eller annat långsmalt, och 4 pers i bilen.

Utrymmet under bagaget på Teslorna är kanon. Även för vardagliga saker som att ställa matkassar efter handling :)

Att dom har stor frunk gör också att man slipper ha massa "bra att ha med" saker i bagaget hela tiden. Väldigt tråkigt att VW inte har fått till det på MEB.
20FJan skrev:Jag angav vad google svarade på sökning, och vad som går i med tre sätesrader uppfällda.
Är X och Y jämförbara i storle? Såg nu att även X finns som 7-sits.
Du var inte jättetydlig med att det var den 7-sitsiga varianten du avsåg.

Hm. Jämförde med min Chrysler familjebuss, ID Buzz 7 sits och EQV bara…
Men kollade nu på recension av utrymmet i Y, även om bagageutrymmet nu var 60 liter större än Buzz så blir det ju omöjligt för familjen på 7 som vi är att åka bekvämt. För att åka 7 behöver mittenraden skjutas fram så det blir trångt för fullvuxna ungdomar. De 60 litrarna vinner ju Buzz lätt med ett par ryggsäckar i kupen på golvet och man sitter ändå bättre.
20FJan skrev:Hm. Jämförde med min Chrysler familjebuss, ID Buzz 7 sits och EQV bara…
Men kollade nu på recension av utrymmet i Y, även om bagageutrymmet nu var 60 liter större än Buzz så blir det ju omöjligt för familjen på 7 som vi är att åka bekvämt. För att åka 7 behöver mittenraden skjutas fram så det blir trångt för fullvuxna ungdomar. De 60 litrarna vinner ju Buzz lätt med ett par ryggsäckar i kupen på golvet och man sitter ändå bättre.
Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en 7-sitsig ID.4?

Spann vidare på ”ynklig” och jämförde litrarna med den ja. Det var ett eget stycke i början, hur tydlig behöver man vara?
Jag letar efter en rymlig 7-sitsare. Där föll precis Tesla bort igen.
ID Buzz, kanske, men takbox eller bakbox lockar inte direkt.
Med 5-sits som andra bil blir ID4 onödigt stor istället. Klarar oss fint med Leafen där, den rymmer fyra hjul under hatthyllan, har kört hem 2,4 meters julgran m.m. sneglar ändå på att byta så småningom pga räckvidd och ChaDemo-nackdelarna hos den. Därav att jag även försöker ha koll på 5-sitsare.
  • 1
  • 447
  • 448
  • 449
  • 450
  • 451

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]