Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev: tis 22 jul 2025, 06:05 Volvo går dåligt så det gör att de bedömer all garanti och goodwill hårdare.
Umm.. kommer att tänka på Marelli-gasspjällskrisen. Det var väl runt 2005 som Volvo gick ut till media med att man inte tänkte ta ansvar för "vintage cars". Marelli-spjäll användes i MY 98-02 om jag minns rätt.. Vintage cars haha, allt kan man skylla på :-D Som tur var dök det upp en lösning men den kom inte från Volvo :-/
Rotskyddsgarantin gäller vad jag förstår bara vid genomrostning och förutsatt att man inte varit oaktsam eller slarvat med skötseln. Får man köra i regn t.ex.? :party:
Erik Å skrev:Rotskyddsgarantin gäller vad jag förstår bara vid genomrostning och förutsatt att man inte varit oaktsam eller slarvat med skötseln.
Det är boksavligen en bilentusiast som ägt bilen. Om inte hans bil klarar sig från rost kommer ju ingen göra det :/
Tråkigt med rosten, det är tyvärr allt för vanligt på bilar med lackad plåt i hjulhuset. Orsaken är väl mest troligt stenskött, du ser ju till och med två stenar på din bild (?), som kilat fast sig mellan skärm och sidokjol. Stenar släpper inte bara från däckmönstret bakåt i färdriktningen.

Jag hade en XC60 Gen1 förr, den fick jag lacka om framskärmarna på efter 5-6 år år från ny. Min nästa bil kommer troligen bli en bil med plast i hjulhusen, t.ex. XC40. Kör man på t.ex. grusväg eller osopad gata på vårkanten är stenskott i hjulhuset tyvärr inte ovanligt, ju bredare fälg/däck man har desto större risk. Därav tror jag det är ett större problem idag när vanliga tjänstepulkor har "megahjul", än det var för 10-20 år sedan.

Synd att inte Volvo hanterat kommunikationen snyggare mot dig som Volvoägare, oavsett utslag i ärende. Men i deras ögon är bilen lastgammal antar jag och kundnöjdhet är bara viktigt i de fall det direkt påverkar resultatet på innevarande räkenskapsår. Vi får inte glömma nuvarande ägandeförhållande....
Här kommer en uppföljning i ärendet som nu är avslutat.

Efter att Volvo Cars avslagit garantiärendet med hänvisning till yttre påverkan, hjälpte Bilbolaget mig och ordnade en utförligare besiktning av skadorna. En mycket erfaren skadetekniker och lackerare konstaterade att:

- Skadorna inte beror på yttre påverkan, utan på obefintligt rostskydd.
- Det finns inga spår av yttre åverkan, vilket dokumenterats med foton.
- Lacktjockleken har mätts, bilen är inte omlackad eller lagad där rosten uppstått.
- Rosten kommer från insidan, där plåten är vikt inåt slutar rostskyddskittet några centimeter ovanför området, vilket lämnat bar skyddad plåt.

Bilbolaget skickade in denna nya bedömning till Volvo Cars, som då bytte fot och istället hävdade att bilen var omlackad, ett påstående som direkt motsägs av den tekniska dokumentationen som Bilbolaget skickat in. Efter en längre dialog mellan Bilbolaget och Volvo slutade det med att Volvo gick med på att bekosta halva reparationen.
Bilbolaget kontaktade mig och frågade om detta var en acceptabel lösning. Det var det egentligen inte, men jag insåg att det skulle kräva mycket tid och energi att driva ärendet vidare, så jag accepterade.

Dagen efter ringde Bilbolaget upp igen och meddelade att de på sitt morgonmöte beslutat att stå för den andra halvan själva, eftersom de ansåg att jag inte borde behöva betala något alls från första början.

Bilen är nu rostlagad och omlackad.

Så – slutet gott, allting gott, men jag är tyvärr mycket besviken på Volvo Cars:

- Deras rostskydd är, i alla fall på min bil, uppenbart bristfälligt.
- Deras hantering av ärendet har varit både inkonsekvent och undermålig.
- Bemötandet mot mig som kund, vilket jag beskrev i det första inlägget, lämnar mycket att önska.
- Att jag till slut skulle få betala hälften själv är orimligt och motverkar syftet med rostskyddsgaranti

Samtidigt vill jag rikta ett stort tack till Bilbolaget som inte bara tog fighten åt mig, utan också valde att ta resterande kostnad när Volvo inte gjorde det. Det är kundbemötande på riktigt och till Volvos fördel så har det nog gjort att även min nästa bil blir en Volvo-produkt från bilbolaget.
Utöver att skadeverkstaden tog den andra halvan av kostnaden, lånade bilförsäljningen dessutom ut en Polestar 4 till mig under veckan bilen var inne på lagning. Jag villhöver nog köpa en sån :-D
IMG_3546.jpeg
IMG_3546.jpeg (7.75 MiB) Visad 425 gånger
Volvos hantering är ju skandalös. Usch!
V90 läggs ner.

Vilken tur att bruksbilen inte behöver vara[…]

Kan man plocka bort hela paketet och leva med lit[…]

Har du inte fått på dom än?

Har du löst problemet än? Brukar era fo[…]