Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1613749
Bestämt mig för att fixa min manuella AC på min 940 1998.
Pratat med en AC-firma och dom säger att det oftast är kondensorn som pajar på dom flesta bilar. Oringar och annat kan vara ok enligt dom.
Hittat en helt ny kondensor av märket Nissens för ca 1300:- som ska passa min bil med tre anslutningar.

https://www.trodo.se/kondensor-klimatan ... sens-94576

Trycker jag på ventilen är där inget märkbart tryck alls i systemet. Funderar på att byta kondensorn själv och sen lämna för provtryckning hos firman. Något speciellt att ha i åtanke inför ett sådant jobb?

Funderat på att trycka i nåt ”gör det självkit” men vill nog hellre ha en icke brandfarlig gas som systemet är designat för.
#1613751
Kolla med AC-firman att de är ok med att du byter själv. Beställ och byt torkfiltret också på samma gång. Packningar ska smörjas med speciell kompressorolja vid montage, men jag smörjde med motorolja när jag bytte kondenserad själv och det fungerade så länge jag hade kvar bilen i alla fall.
#1613793
Kör med den billigaste bara. Båda märkena brukar hålla bra kvalite. Tänk på att torkfiltret (den på bilden) snabbt förstörs i atmosfären. Dvs du får inte ha det liggandes öppet för länge då det suger åt sig fukt från luften. Kolla också nogrant vad som står på ventilen ang. gas och tryck.
Kondensorn får lätt stryk av väggrus. Detta är vanligaste anledningen till att dessa bilar blir ac-lösa i min erfarenhet.
av bönan
#1613794
Var försiktig när du drar ur och återmonterar rören i kondensorn. Lätt att deformera dem om man inte passar sig.
av volvorullar
#1613795
TioTusenKRBil skrev:Kör med den billigaste bara. Båda märkena brukar hålla bra kvalite. Tänk på att torkfiltret (den på bilden) snabbt förstörs i atmosfären. Dvs du får inte ha det liggandes öppet för länge då det suger åt sig fukt från luften. Kolla också nogrant vad som står på ventilen ang. gas och tryck.
Kondensorn får lätt stryk av väggrus. Detta är vanligaste anledningen till att dessa bilar blir ac-lösa i min erfarenhet.
Tack för bra tips!
Alltså grus som flyger genom grillen eller underifrån? Man borde kanske fixa något skydd av finmaskigt metallnät? Skulle kunna sätta dit kondensorn själv och överlåta montering av torkfilter till firman i samband med trycktest/påfyllning
Reparera läckande AC

Kör med den billigaste bara. Båda m&au[…]

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&ari[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]