Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har mätt upp spänningen vid generatorn när motorn är avstängd och när den är igång. Det är hela tiden bara batteriets spänning jag ser. Det sitter en flatstiftskontakt på regulatorn och jag undrar om det går att mäta om regulatorn får rätt signal/spänning? Vill inte riva loss regulatorn om det är något annat fel.
Kolla på laddlings/generator lampan i instrumentet, den ska lysa med tändning på. Precis som alla andra. Lyser den inte får generatorn ingen magniteringsström och kan inte börja ladda. Ta loss kabeln på regulatorn och håll den mot jord, då ska den lysa. Lyser den inte är felet I instrumentet, typ trasig lampa. Lyser den då är felet I generatorn. Det är då förmodligen kolen som oxiderat mot släpringarna eftersom den stått ett tag. Förmodligen börjar då den ladda när du kört en runda, annars ta bort regulatorn och kolla på kolen. Dom kan vara olika långa (lika när den är ny), men den korta bör vara längre än 5 - 6 mm. Regulatorn sitter med 2 skruvar, du lyfter den rakt ut.
Jag har mätt upp spänningen på den lilla kabeln till generatorn och det finns spänning där. När jag slår på tändningen lyser batterisymbolen i instrumentet under 5 sekunder och släcks sedan. Startar jag motorn tar det lite drygt 20 sekunder innan batterisymbolen tänds igen och meddelandet "elsystem service erfordras snarast" visas. Då kan det väl inte vara något annat än regulatorn som krånglar?
Peterv70n1 skrev: Idag, 12:29 ..Då kan det väl inte vara något annat än regulatorn som krånglar?
Rent teoretiskt kan det ju bli fel på likriktarbryggan eller lindningarna också. Men det är nog typ 90% chans att det är regulatorn eller kolen..
Släpringar kan bli slitna men det borde inte hända när bilen står oanvänd ju :-) Mer troligt att kolen ärgar fast på släpringarna och bryts sönder när man startar eller nåt sånt.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Laddningslampan brukar slockna då generatorn laddar det minsta lilla.. Även om det är mindre än vad bilen faktiskt förbrukar, dvs batteriet töms sakta men säkert.
Sen är det är inte helt omöjligt att du har en mikroprocessor mellan generator och lampa som filtrerar sanningen
Har du kollat att axeln genom generatorn roterar? Det sitter ett envägslager vid remskivan, kärvar rullarna fast i friläge kanske det kan frikoppla även i "driv-"riktningen
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Peterv70n1 skrev: Idag, 13:59 I mitt fall lyser lampan i 5 sekunder efter att tändningen slagits till men inte startat motorn.
Det låter som (processorstyrd) lamptest, de flesta varningslampor tänds innan motorstart för att man ska kunna kolla att de är hela.
Har själv en äldre generation så jag tror inte min V70 gör riktigt likadant, lampan förblir nog tänd tills motorn är igång.

Har du en död modul och felmeddelande bö[…]

Du ser uppenbarligen inga problem med ICE-bilar,[…]

Sitter en klisterlapp på luftfilterboxen d&[…]

Belysning xc60 2021

IMG_1409.jpeg Hur fungerar denna belysning? Har […]