Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joysam skrev:(Skriver jag ut modellnamnen med siffror så blir det sjukt många märkliga emojis, fråga mig inte varför, jag har ingen aning)
Du lyckades till och med förstöra tråden under en tid. Databasen gillade inte det heller. Så undvik vad du nu än skrev ;)
Lövet skrev:
joysam skrev:(Skriver jag ut modellnamnen med siffror så blir det sjukt många märkliga emojis, fråga mig inte varför, jag har ingen aning)
Du lyckades till och med förstöra tråden under en tid. Databasen gillade inte det heller. Så undvik vad du nu än skrev ;)
Otroligt märkligt.
Jag trycker på ”Quote” och svarar, plötsligt är det sjukt många emojis. Vad är det som händer?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bakbok? Tog ett tag att förstå men du menar bakbox? Vet faktiskt inte vad den rymmer och hur smidigt det är? Kommer ju behöva släpa med mycket saker fortfarande, som hör till 2-åring. Synd att Chryslern börjar vara gammal och sliten. Men den får nog gå ett tag till. Alternativet är ju att hitta en likadan i bättre skick.
20FJan skrev:Bakbok? Tog ett tag att förstå men du menar bakbox? Vet faktiskt inte vad den rymmer och hur smidigt det är? Kommer ju behöva släpa med mycket saker fortfarande, som hör till 2-åring. Synd att Chryslern börjar vara gammal och sliten. Men den får nog gå ett tag till. Alternativet är ju att hitta en likadan i bättre skick.
Bild
20FJan skrev:Bakbok? Tog ett tag att förstå men du menar bakbox? Vet faktiskt inte vad den rymmer och hur smidigt det är? Kommer ju behöva släpa med mycket saker fortfarande, som hör till 2-åring. Synd att Chryslern börjar vara gammal och sliten. Men den får nog gå ett tag till. Alternativet är ju att hitta en likadan i bättre skick.
Bakbox. Skulle det ju stå.

Uppemot 400 liter i varje fall.

Verkar fungera mycket smidigt enligt kollegor som använder dem.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
batmac skrev: Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt hävdande att ni har fel :-D ), har ni ett liknande körmönster när ni kör dieselbilen eller ändras det också för att ni inte behöver stanna?
Jag skulle nog vilja hävda att vi försöker ha samma körmönster med elbil som med dieselbil. Turen upp till Norrbotten är ren transport. Jag har sett vägen lite för många gånger för att njuta av den.

Det medför att jag försöker komma fram på så kort tid som möjligt utan att riskera körkort eller att behöva köra trafikfarligt.

Med elbilen blir det fler och längre stopp. Därför tar det drygt en timme längre. Snitthastigheten vid färd är nog i princip identisk mellan el och diesel.
joysam skrev:Det tar mycket längre tid än ”någon minut” att svänga in till bensinstationen, fippla med kort, öppna tanklock, tanka, och vara ute på vägen igen.

Det är lite fånigt av dig att försöka luras med den typen av argument som i stort sett alla bilförare enkelt ser igenom.
Nej, det tar bara någon minut att svänga in och sen svänga ut igen. Väl där tar tankandet två-tre minuter. Det är förstås där som skillnaden ligger mot elbilen, där det tar ett antal minuter.
Var är ert traditionella semesterfirande? Södra Spanien?
Ingenstans inom det här landets gränser behöver du lägga en extra dag på att åka enkel väg med elbil istället för med ICE.
Jodå. Det krävdes inte mer än 60 mil ungefär. Det tar en dag att köra dit med husvagnen efter. Drygt 8 timmars körtid. Då tankar jag en gång med dieselbil, tar fem minuter.
Med elbil får jag ladda var 10-15 mil ungefär. Dessutom behövde jag stå ungefär 3 timmar och ladda på ett ställe, för det behövde vara rätt fullt för att nå nästa laddare och den enda som fanns på den sträckan var en 22 kW.
Ovanpå allt fanns ingen laddare där vi gillade att äta, vilket innebar exempelvis att vi fick äta på ett ställe och ladda på ett annat, eller gå en kilometer från laddaren till restaurangen och sedan tillbaka igen. Dessutom fanns det vid det flesta laddare vi passerade inte plats att stå med husvagnen kopplad, vilket då tar ytterligare tid att hitta någonstans att ställa den, koppla loss, köra och ladda, köra tillbaka till vagnen och koppla igen.

Sammantaget blev det för segt att köra de här 60 milen med elbil på en dag.

Men om vi ändrade matvanorna och exempelvis satsade kraftigt på att livnära oss på Mc Donalds eller körde en annan väg så skulle det gå bättre att ladda. Fast den vägen var 10-15 mil längre, lite beroende på exakt vilken omväg man skulle ta, vilket skulle ta ytterligare 1½ till 2 timmar i körtid. Mc Donalds kan väl gå an ibland, men det får finnas gränser.

Slutsummeringen blev alltså att det blev för segt att köra allt på en dag, åtminstone med bara en förare.

Nu gjorde jag denna kollen för några år sedan. Läget har förstås förbättrats. Bland annat har laddaren på 22 kW kompletterats med en annan på 150 kW i samma by, så man behöver inte stå där i tre timmar längre. Men det är alltså svaret på frågan nedan.
Varför skulle du behöva ett dygn extra för att ta dig till midsommarfirandet?
EbbevonVolvo skrev:Du är ju rolig du. Fortsätt du att köra bensin eller dieselbil, mig spelar det ingen roll.
Det var ju trevligt att jag kunde roa dig. Fast jag får känslan att du inte vill begripa vad det handlar om, så jag är inte säker på om du är road eller bara tror det.
Men som du säger, jag kör det jag kör på goda grunder.
  • 1
  • 432
  • 433
  • 434
  • 435
  • 436
Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]

Sorry glömde avsluta tråden. Tack diese[…]