NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av j0mpa
Hej! Har en v50 2,4 besinare feån 2005.
Jag va ute och körde och helt plötsligt gick bilen in i limp mode. De gick inte att gasa och bilen går illa på tomgång. Kom hem och fick in bilen i garaget.
Den varnar även för antispinn

Dessa felkoder fick jag
P0107 Manifold Absolute Pressure/Barometric
Pressure Circuit Low

P0642 Sensor Reference Voltage A Circuit
P0341 Camshaft Position Sensor A Circuit Range/Performance Bank 1 or Single
Sensor
P0340 Camshaft Position Sensor A Circuit
Bank 1 or Single Sensor

Ecm 8400 5 volt power supply. Signal too high/Signal too low.

Jag har bytt kamaxelgivare,
Bytt batteri
Bytt gasspjäll

Kollat över kablar och säkringar… jag blir snart tokig. Vad ska jag kolla? Tacksam för svar! Mvh John
Användarvisningsbild
av Erik Å
P0107: Kolla att du inte har en söndervittrad gummislang till map-sensorn, det hade jag på min V70 -00
Är alla fel aktiva eller lagrade gamla fel? Kommer de tillbaka om du clearar?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är ju många och till synes orelaterade fel.. :-/
Undrar om alla de felrapporterade givarna matas med samma 5V från ECM..?
Kanske är detta som "root cause" då? Ecm 8400 5 volt power supply. Signal too high/Signal too low.
Det borde rimligen gå att mäta spänningen på kablaget till någon av givarna. En pinne borde vara jord, en matningsspänning (rimligen 5V eller 12V), och så en pinne för signalen.
Kortis till jord i någon givare eller dess kablage skulle kanske kunna sänka all 5V givarmatning..

När jag tänker efter så har jag ju sett 5V-matning på tryckgivaren i AC:n på min gamla V70.
av j0mpa
Okej jag förstår. Men svårt att veta vilken volt respektive kontakt skall ha. Jag tycker att felkoden är väldigt otydlig. Vad är det som är fel? Är det ingen som råkat ut för samma felkod?
av Kalle58
Hej, vad var orsaken till ditt fel?
Jag har en V50 2.4i från - 06. Jag råkade ut för i princip samma fel i dag. När jag var ute och körde så ryckte det till lite i bilen, sen lyste instrumentbrädan upp som en julgran och det stod typ anti sladd system fel. Kräver service. Texten försvann efter ett tag. Motorn dog helt. Efter bogsering hem så kollade jag felkoder. Det är 2st P0340 och P0341 se bild. Någon som har koll på vad som har packat ihop? Brukar det vara så enkelt att bara byta cam sensorn
Bilagor
Screenshot_20250607_192649~2.jpg
Screenshot_20250607_192649~2.jpg (149.19 KiB) Visad 159 gånger
För den som är intresserad. Jag gjorde koll under kamremskåpan först. Det visade sig att kamremen hade hoppat lös, remen byttes av Volvo verkstad för 2,5 år sedan. Antagligen vattenpumpen eller någon lager som har skurit.
Vad brukar kalaset gå loss på om det fixas på verkstad?
Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen som TS hade på sin bil, olika problem.

Priset kan ju skena iväg väldigt mycket om ventilerna slagit ihop, att motorn dog för dig är inte ett bra tecken.

Tack för svaren :) Jag har även mä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]