Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Mitt första inlägg här på forumet, så hojta till om jag har lagt tråden fel.

Jag köpte nyligen en Volvo XC70 D5 AWD MY 08, 19600 mil, av en privatkund. Bilen såg både på pappret och visuellt ut som att den mådde väldigt bra. Priset, 94000kr.

Två veckor in i ägandet fick jag lämna in den på Mattssons Auto Center på Kungsholmen i Stockholm med flertalet problem. Det som gjordes var följande:
- Byte av ventilkåpspackning
- Spridare nr 4, inklusive alla spridares skruvar, tätningar mm
- Ny länkarm till virvelspjäll
- Ny motor till virvelspjället
- Nytt virvelspjäll
- Oljenivåsensor

Dessutom small AC-remmen då kompressorn stannade i samma veva, så ytterligare två veckor på verkstad med följande:
- Ny AC-kompressor
- Ny AC-rem
- Ny kondensor, då det var hål i den
- Nytt torkfilter
- AC-service
- En mjukvaruuppdatering gjordes också för att få den nya oljenivåsensorn att börja lira

Nu till problemet:
Igår hämtade jag ut bilen på verkstaden, efter totalt 54000kr nedlagda i reparationer.
På väg hem från jobbet idag, hörde jag ljud som om grus slog upp mot en tunn plåt från höger sida motorrummet.
Efter att jag och sambon varit och handlat, så slutade plötsligt styrservon att fungera, kort därefter började batterilampan lysa, AC:n slutade fungera, röd varningstriangel med ”Laddningsfel Service Snarast” tändes i instrumentbrädan och såklart hittade jag resterna av en söndertrasad multirem hängande under chassit när vi parkerade bilen.
Jag anser att detta borde vara verkstadens fel då de antingen:
1. Har skadat multiremmen eller satt tillbaka den felaktigt när de fixade med AC-arbetena, eller
2. Borde ha upptäckt att den var skadad redan när de plockade bort den för bytet av AC-remmen och då skulle ha kontaktat mig angående detta.

Mina frågor:
1. Tycker ni samma som jag här ovan?
2. Är det praxis att plocka bort multiremmen när man gör ett byte av AC-rem? Om så är fallet, känns det ganska uppenbart att de gjort något fel.

Ska tilläggas att multiremmen byttes så sent som 2023-08 vid 17667 mil.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Multiremmen på dessa bilar är tydligen ett problem. Ska bytas vid 8000 mil men det händer att den går av tidigare. På grannens XC70 gick remmen av i sista rondellen innan han var hemma, på väg hem från Lofoten med husvagn. Hade tid på verkstad dagen efter (8000 mil service), men bärgade bilen (med husvagn) till verkstaden direkt. På svågern V70 gick skruven till remsträckaren av (c:a 20000 mil). Båda dessa ( och du också) hade tur, det händer nämligen att multiremmen trasslar in sig i kamremmen med totalt motorras som följd. Så oturen med din bil kanske tagit slut nu.....
Om jag kommer ihåg rätt så ligger multiremmen innanför AC-remmen. Om så är fallet torde den inte ha rörts när AC:n fixades. Min minnesbild är att de två remmarna är en bit ifrån varandra. Du får ta bort innerskärmen för att komma åt multiremmen. Så troligtvis har verkstaden inte varit där och pillat.

Det är tyvärr inte ovanligt att multiremmen går av. Jag har satt dit en ny på min fars XC70. Han hade också tur i och med att den inte heller gick in i kamremmen med totalt motorras som följd.

Multiremmen borde hålla mer två år och 2000 mil. Men jag tror att det blir svårt att klaga även på det. Lite för lång tid som gått.

Förhoppningsvis slipper du problem nu på ett tag. Med tanke på att bilen börjar närma sig 20 år så kan det tyvärr dyka upp fler saker.

https://m.youtube.com/watch?v=SzT7Mx7PcmI Den fung[…]

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&o[…]

Du har inte keyless, om jag förstår det[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap från[…]