NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hittade en lokal butik som har massa slangar:
http://www.hydroscand.se/produkter/slan ... 150x150-mm

Tog en silikonslang som exempel och tänkte fråga om det är något som kan funka?
Står max 180 grader, men samtidigt:
Mycket bra silikonslang för kyl- och värmesystem på bussar och lastbilar. Slangen är förformad i 45°-vinkel. Silikonet tål motorrumsmiljö men skall INTE användas som transportslang av petroleumprodukter, eller ligga i oljebad. Flera storlekar på förfrågan.
Hittade även denna:

http://www.hydroscand.se/produkter/slan ... d-15620016

Men ej säker på hur bra de passar till ändamålet, om de måste vara vakumanpassade?
Det skall passa utmärkt är min tolkning. Dock skall du ej ha "böj" utan rak. Viktigt att du får rätt dimension så mät på den som sitter i bilen. Minnet säger 2", men minnet har svikit tidigare så var inte säker på detta.

Det är inte vakuum här utan övertryck, upp till 2.5bar (alltså 1.5bars övertryck).
Nice, tack för svaret.
Jag mätte upp "stumpen" och röret den sitter på har en diameter på 42mm, alltså utsidan på röret.
Själva stumpen är 82 mm lång och tjockleken 4mm.

Bilen har knappt någon kraft vid acceleration och det dyker upp motorservice erfodras efter ett tag som sedan försvinner igen.
Men får byta ut denna först för att se om det är detta som har ställt till det, eller om det bara är ett symptom av ett annat fel.
I så fall blir det att öppna annan tråd om det :/
smehks skrev: ons 16 sep 2015, 08:12 du har inte kvar så att du kan förklara vilken slang det var (Bild eller så)? Eller menar du den grova som går från turbon till insugen där anslutningsslangen till EGR sitter på? har för lågt tryck i turbon nu enligt vida, så förhoppningsvis bara det som är fel, för jag hittar inget annat som kan vara fel, förutom isåfall spjället i turbon på "avgassidan".
Eftersom det är en 1.6d och det läcker från slangen ner på generator och AC, så är det den grova slangen som går från Intercoolern in i gasspjället underifrån. Jag hade en liknande läcka i det röret, men inte så stor att jag fick någon felkod. Dock så var det mycket oljefilm runt undersidan på gasspjället och ner på generatorn.
Har exakt samma fenomen på min 2012 V50, är det den här slangen? Ser ut som att jag har ett litet hål i den, och har en oljedimma ut över kontakten ovanför generatorn…

Se bilder på den röda inringade slangen, är det den? Ganska lång som kommer nedifrån motorrummet.
Bilagor
IMG_4579.jpeg
IMG_4579.jpeg (805.81 KiB) Visad 17 gånger
IMG_4577.jpeg
IMG_4577.jpeg (1.08 MiB) Visad 17 gånger

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]