Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! När jag har motorn igång, speciellt vid kallstart så känns det som att det luktar avgaser någonstans innan turbon alt direkt efter. Ser lite sotigt ut på bilden.

Ser det ut som en misstänkte läcka?

Tippar på att man inte ska känna några avgaser där.

Gäller en 940ltt -1996
IMG_9903.jpeg
IMG_9903.jpeg (2.03 MiB) Visad 66 gånger
White skrev: Igår, 15:28 Dom läcker i princip alltid en smula där innan dom blivit varma. Inget att oroa sig för. Men kolla så inte
en grenrörspackning har gått, alternativt att DP sitter lös. Men det borde du även höra i så fall.
Jag får kolla samtliga bultar för att se om någon är lös. Visst är det bara packning mellan grenrör och motor?
White skrev: Igår, 16:07Jepp
Skruvade åt samtliga fyra muttrar som går till grenröret. De översta två var lösa.

Kände även på de fyra muttrarna som sitter i kopplingen avgashuset och downpipe. Flera satt lösa.

Upptäckte när hag ändå kollade muttrarna som sitter i skarvarna på avgassystemet att direkt innan katalysatorn. Där sitter det en koppling som förmodligen är 2.5” från dp och övergång till 3” som katalysatorn är. Även om muttrarna satt åt så gick det att flytta på röret några mm. Kändes att det glappade. Tippar på att det inte blir tätt där och iom att materialet kan röra sig så blir det förmodligen ett svagt slamrade ljud där. Är vad jag misstänker iallafall.

Gjorde en längre provtur samt gasade på rätt bra för att se om ljudet jag hade i tidigare inlägg var kvar. Det är fortfarande lite kvar men inte lika märkbart som tidigare.

Jag tror att felet ligger hos avgassystemet. Passformen är inte den bästa.

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]