Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: fre 28 mar 2025, 13:24
fjohan82 skrev:Vi kan fundera på följande istället:
Vad finns på marknaden som nytt eller begagnat med denna kravspec?

Ren eldrift
Minst 1800 kg dragvikt
Max 3000 mil
Max 500.000 kr
Gärna AWD men inget krav
10-80% på under 30 minuter
Gärna 800V men inget krav
Så lång garanti som möjligt på högvoltsystemet, inte antal år utan mil.

Finns det ens något som lever upp till detta?
Jag tänker mig att EQE 300 är en kandidat?
Begagnad Audi Etron 55
Fin bil, absolut!
Räknade på en och dessvärre blir försäkringen nästan oförsvarbart hög, jag är snart 43, bor en kvar från Sergels Torg och har bilen i garage men får ändå betala närmare 31000/år hos TH (alla tillägg, upp till 3500 mil/år).
20FJan skrev: fre 28 mar 2025, 14:08
fjohan82 skrev: fre 28 mar 2025, 13:16 Vi kan fundera på följande istället:

Ren eldrift
Minst 1800 kg dragvikt
Max 3000 mil
Max 500.000 kr
Gärna AWD men inget krav

Samtidigt finns diskussioner där pris och flexibilitet är viktigare.
Jag skulle gärna offra dragkroken helt men behöver 7 sittplatser, där finns väldigt lite att välja på.
Varför talas det också om tid att ladda till 80%?
Mycket mer intressant att veta laddhastighet i kW och kurvan/hur länge den kan hålla farten.
Jag har enbart plats för en bil, behöver kroken till släpvagnen och husvagnen.
Är max två som ska åka i bilen så någon tredje sätesrad kommer jag aldrig betala extra för.

Jag har aldrig ägt någon elbil men tänker mig att man snabbt vill nå 80% på långresorna till Grekland och Spanien/Portugal.
Som ett exempel laddar nya Mazda 6e med stora batteriet i max 90kW och gör 10-80% på 47 minuter, det är sjukt långsamt.
fjohan82 skrev:Fin bil, absolut!
Räknade på en och dessvärre blir försäkringen nästan oförsvarbart hög, jag är snart 43, bor en kvar från Sergels Torg och har bilen i garage men får ändå betala närmare 31000/år hos TH (alla tillägg, upp till 3500 mil/år).
Det, tillsammans med den höga förbrukningen, är bilens absolut största nackdel. Jag tror dock att du kan komma ner lite i premie genom att kolla runt men med den körsträckan blir det nog tyvärr svårt att komma under 20k per år.

Om jag främst åkte långresor så skulle jag titta på en äldre Tesla Model S med fri supercharge. Men då får du ju inte dragkrok och några 3000 mil är det inte tal om heller tyvärr. Inte heller är försäkringen prisvärd.
fjohan82 skrev: fre 28 mar 2025, 14:45

Ren eldrift
Minst 1800 kg dragvikt
Max 3000 mil
Max 500.000 kr
Gärna AWD men inget krav

Jag skulle gärna offra dragkroken helt men behöver 7 sittplatser, där finns väldigt lite att välja på.
Mycket mer intressant att veta laddhastighet i kW och kurvan/hur länge den kan hålla farten.
Är max två som ska åka i bilen så någon tredje sätesrad kommer jag aldrig betala extra för.

Jag har aldrig ägt någon elbil men tänker mig att man snabbt vill nå 80% på långresorna till Grekland och Spanien/Portugal.
Som ett exempel laddar nya Mazda 6e med stora batteriet i max 90kW och gör 10-80% på 47 minuter, det är sjukt långsamt.
Vi har olika behov helt enkelt.
För laddhastighet är ju hastigheten avgörande för hur snabbt man kan komma fram. 80% om batteriet är litet, kan ju gå snabbt i långsam fart och kan ju ta över 30 min om batteriet är stort men gör inget om man kommer längre mellan laddningarna. Därför jag bara tycker att just det sättet att sätta ett kriterie är irrelevant.
Tror jag laddar ca 10-80% på min Leaf på omkring 30 min, men kommer ju ca 10 mil på det bara ändå t.ex.

Ren eldrift
Minst 1800 kg dragvikt
Max 3000 mil
Max 500.000 kr
Gärna AWD men inget krav
Nya Kia EV6 är kanske en kandidat snart.
Om det kommer någon kampanj, demobil eller ny miljöbilspremie kanske priset landar rätt.
20FJan skrev: fre 28 mar 2025, 16:33
fjohan82 skrev: fre 28 mar 2025, 14:45

Vi har olika behov helt enkelt.
För laddhastighet är ju hastigheten avgörande för hur snabbt man kan komma fram. 80% om batteriet är litet, kan ju gå snabbt i långsam fart och kan ju ta över 30 min om batteriet är stort men gör inget om man kommer längre mellan laddningarna. Därför jag bara tycker att just det sättet att sätta ett kriterie är irrelevant.
Tror jag laddar ca 10-80% på min Leaf på omkring 30 min, men kommer ju ca 10 mil på det bara ändå t.ex.
Okej ja alla har olika behov, laddningar kommer nog gå allt snabbare framöver.
Nya Zeekr 7X kommer kunna ladda 10-80% på 13 minuter (75 kWh-batteri) eller 16 minuter (100 kWh-batteri) vilket känns som klassledande.
20FJan skrev: fre 28 mar 2025, 18:04

Ren eldrift
Minst 1800 kg dragvikt
Max 3000 mil
Max 500.000 kr
Gärna AWD men inget krav
Nya Kia EV6 är kanske en kandidat snart.
Om det kommer någon kampanj, demobil eller ny miljöbilspremie kanske priset landar rätt.
Det finns redan begagnade med rätt förutsättningar om man kan acceptera 1600 kg, den är dock inte jättesnygg.
Har tittat på några äldre Modell S som kommit ner i 300.000 kr. Säljarna hävdar att man kommer 25-30 mil på fulladdat. Var räckvidden inte lägre på den tiden, eller har de tappat i kapacitet?

Om man skulle behålla sin XC70 som dragbil och ha elbil för resor utan släp
Tesla finns i Long Range och Standard Range. Jag har inte så bra koll på vilka olika batteristorlekar som finns, vissa har dessutom rykte att degraderas fortare.
En del kan ha mjukvarulåst extra-kapacitet som kostade extra att använda. Om det är upplåst degraderas förmodligen batteriet snabbare, detta också beroende på användarmönster.

Alltså inte helt lätt att sätta sig in i, det som ändå är säkert är att batterier degraderas. Ett välskött använt batteri som närmar sig 10 år kan ändå säkert vara en bra bit under 80%.
Dessutom är utlovad räckvidd från tillverkaren lite önskesiffror som sällan nås i praktiken.
  • 1
  • 422
  • 423
  • 424
  • 425
  • 426

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]