Moderator: Moderatorer

Med lite träning går det alldeles utmärkt att köra utan koppling. I alla fall på lite äldre bilar. Kökörning kan vara problem, men går. Fick testa det när min koppling "separerade" på 745-a. Tänk osynkroniserad växellåda......
GT-mannen skrev:är kopplingen som har rasat och dom vill ha 32500 kr
😱😱 Somliga dagar är det bra att (bara) ha en 745-a. Även om kopplingen till just min 745-a är "svindyr" (B234F) jämfört med en "vanlig" B230F. Omkring 3-4000 kr jämfört med 1-2000 kr för en "vanlig" kopping. Sedan tillkommer ju arbete. En vanlig mekaniker byter den på 3-4 tim. a 800 kr (minst).
Har monterat ny VVT-valve. Hoppas slippa P1672 hädanefter :-)
Innan jag beställde proparts-kina-kopian från Vparts så kollade jag på volvopartswebstore vad en originaldel kan tänkas kosta
Det roliga var att där låg bild på exakt samma kit som proparts säljer; samma kablage, samma skarvhylsor. Dock med Volvo i stället för PP-logga i gjutgodset och till mer än dubbla priset förstås. :-D
INA-originalventilen har tydligen utgått för länge sen..
Bilagor
_ny_vvt_valve.jpg
_ny_vvt_valve.jpg (185.62 KiB) Visad 23793 gånger
Som led i att fixa nya spridare så fick jag även byta överflödsslangen för diseln på min V50 D2... slutade med att jag jagade rätt på original Ford-del (betydligt billigare än Volvo) efter att eftermarknadsskiten inte passade helt. Likadant med O-ringarna.
Hutchkinson verkar vara original, köp inget annat när det gäller denna del.
GT-mannen skrev: tis 25 mar 2025, 11:30 Har precis snackat med min servicetekniker på Bilia. Det är kopplingen som har rasat och dom vill ha 32500 kr :-o för att fixa det. I det priset ingår även svänghjulet som också måste bytas och bara det kostar 9000 kr.

/Håkan
Det måste en annan verkstad kunna fixa billigare med tanke på att det ett par musklick bort finns nya svänghjul för halva priset.
Sen har inte alla verkstäder Bilias timpris.
Fick tag i ett begagnat original lastgaller 5 km ifrån mig, så var bara att köpa och montera direkt. I mörkret med en pannlampa och obekväm ställning lyckades jag tillslut montera det. Så nu kan man köra på långresor och slippa oroa sig att lasten kan åka över.
Tyvärr finns ingen regel som bestämmer hur gammalt ett däck får vara för att säljas som nytt. Många återförsäljare anser dock att ett däck räknas som utgånget efter tio år och att ett däck räknas som nytt - och kan säljas som nytt - i upp till tre år från då det har tillverkats.

Jag kan tycka att det är fel att behöva betala fullpris för exempelvis två år gamla däck - och/eller att köparen inte informeras om äldre tillverkningsdatum vid köp. Däremot slits de flesta däck ut av körning innan de bör kasseras på grund av hög ålder.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 27
-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Det är inte säkert att ETS tänds om[…]

Vad fint det ser ut! Känner det bara så[…]

Felsökning av vattenpump

Hej! Ska remhjulet till vattenpumpen snurra s&arin[…]