Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjoernK
Finns ett utomordentligt smidigt verktyg för att trycka tillbaka kolven. Biltemas bromskolvsverktyg för 199kr.
Helt underbart. Och som det redan skrivs så är det busenkelt att byta belägg fram. En insex 7a å lite fett.
Användarvisningsbild
av apersson850
De här bilarna sliter mer på bromsarna bak än fram.
Tar du inte bort motorn bak då och då får du snart skära sönder skruvarna för att få bort den.
Med lämpligt fett på kanten är motorn lätt att sätta tillbaka och det tätar bra mot fukt. Samtidigt har du koll på att inte axeln med splines börjar bli dålig och lämnar dig stående med dragen parkeringsbroms.
Att backa elektriskt är för de som inte bryr sig.
av JeepDriver
Jag ska för första gången i min 45 åriga skruvar karriär ge mig på en elektrisk handbroms då skivor och belägg ska bytas på en V70 2012.
Hur sannolikt är det att skruvarna för att lossa motorn sitter så det skiter sig om ingen har gjort den manöver på bilen tidigare, brukar de jäklas?
Överväger 9V metoden annars då det inte är läge för strul just nu tidsmässigt, men det är som sagt andra valet..
av UnleashFusion
JeepDriver skrev: ons 26 mar 2025, 20:10 Jag ska för första gången i min 45 åriga skruvar karriär ge mig på en elektrisk handbroms då skivor och belägg ska bytas på en V70 2012.
Hur sannolikt är det att skruvarna för att lossa motorn sitter så det skiter sig om ingen har gjort den manöver på bilen tidigare, brukar de jäklas?
Överväger 9V metoden annars då det inte är läge för strul just nu tidsmässigt, men det är som sagt andra valet..
Jag rekommenderar att ta 9V batteri eller bilbatteri och försöker backa elektriska handbromsen.. kommer kosta dig dyrt om du råkar ta sönder motorn..
av emtor
V70'n kommer med olika storlekar på bromsskivorna.
Kolla på bromsoket vilken storlek du har på din bil, annars får du fel bromsbelägg.
Att bara lita på regnummer fungerar så där.
Användarvisningsbild
av apersson850
På lokala Volvoverkstaden har de gett upp att få loss de skruvarna på bilar där de aldrig lossats.
Jag har skurit upp mejselspår i några och sen satt dit nya.
av JeepDriver
Allt har gått bra inga konstigheter MEN jag får inte på oket igen då bromsbacken är för tjock 17 mm totalt, det hänger inte på kolven utan på den yttre sidan som inte har utrymme för 17 mm back.
Är det fel ok tro till ventilerad skiva?
Förra ägaren som skruvat ihop någon udda kombo?
Bilagor
IMG_2162.jpeg
IMG_2162.jpeg (2.35 MiB) Visad 2112 gånger
IMG_2163.jpeg
IMG_2163.jpeg (3.24 MiB) Visad 2112 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Är bilen fyrhjulsdriven (ovanligt på V70, vanligt på XC70). Bilar med AWD har ventilerade skivor bak, de med FWD brukar inte ha det.
När du byter skivor ser du förstås om de gamla var ventilerade eller ej.
av JeepDriver
Jag löste det genom att slipa ner beläggen 1,5mm, men sedan gick det bra på den andra sidan och då blev jag riktigt fundersam och fick en misstanke..
Så jag plockade ur glidpinnarna som var jättefina och infettade MEN på den sida som trilskades var en av glidpinnarna 10mm längre än de andra tre, vilket gjorde att utrymmet blev för trångt. Så jag kapade av den till samma längd som de övriga. Så nu kan nästa byte av belägg gå smärtfritt oavsett vem som gör det.

Det satt ventilerade skivor på fast den är framhjulsdriven så jag gick på samma skivor givetvis.

Hjulen kommer inte att sticka utanför hjulhus[…]

Går det lättare om du rullar och anpass[…]

S90 Facelift MY26

Den blir allt bra snygg men har ju dessvärre […]

Svågern fick igång bilen med sin bat[…]