- tis 25 mar 2025, 18:30
#1605260
Som SnurreSprätt skriver så låter det troligt att du har en bil med limmade splines.
Jag hade samma problem på min förra XC70 när jag skulle byta hjullager på den. Testade allt jag hade tillgängligt. Lufthammare, lånad stor borrhammare, slägga och spätt, rostlösare i mängder, värme (tyvärr ingen MAP-gas eller gassvets) to name but a few.
Slutade med ett litet besök hos den enda verkstaden i Malmö jag litar på som till slut fick använda en hydraulpress för att få loss hjulnavet från drivknuten. De hade förståelse för att jag inte hade fått loss det med "vanliga" medel.
Jag hade samma problem på min förra XC70 när jag skulle byta hjullager på den. Testade allt jag hade tillgängligt. Lufthammare, lånad stor borrhammare, slägga och spätt, rostlösare i mängder, värme (tyvärr ingen MAP-gas eller gassvets) to name but a few.
Slutade med ett litet besök hos den enda verkstaden i Malmö jag litar på som till slut fick använda en hydraulpress för att få loss hjulnavet från drivknuten. De hade förståelse för att jag inte hade fått loss det med "vanliga" medel.
Volvo XC70 | 2007 | D5244T4 | TF-80SC
Volvo XC70 | 2012 | D5244T15 | TF-80SC
Volvo XC70 | 2007 | D5244T4 | TF-80SC
Volvo 945 SE | 1996 | B230FK | AW-71
Volvo XC70 | 2012 | D5244T15 | TF-80SC
Volvo XC70 | 2007 | D5244T4 | TF-80SC
Volvo 945 SE | 1996 | B230FK | AW-71