Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
20FJan skrev: fre 21 mar 2025, 14:31 Solel och även minskat värmebehov när det blir varmare under dagen skulle jag tro.
Vad är effektskatt? Ni pratar väl om avgiften som nätägaren tar och inget annat.
Jo du har rätt, det är ju ingen effekt-skatt,,,, snarare ett effekt-straff
Användarvisningsbild
av Funk
VolvoB20 skrev:
20FJan skrev: fre 21 mar 2025, 14:31 Solel och även minskat värmebehov när det blir varmare under dagen skulle jag tro.
Vad är effektskatt? Ni pratar väl om avgiften som nätägaren tar och inget annat.
Jo du har rätt, det är ju ingen effekt-skatt,,,, snarare ett effekt-straff
Det är ju egentligen bara en vidareutveckling utav att man betalar olika för olika stora huvudsäkringar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Allinug
Pappersbruket Hylte paper i Halland varslar 60 anställda om uppsägning.
”Det här beror på att vi ligger i det dyraste elområdet i Sverige. Hade fabriken legat norr om Gävle hade vi haft 200 miljoner kronor mindre i elkostnad per år.”
https://www.dn.se/ekonomi/hoga-elpriser ... ppersbruk/

Svårt med elintensiv verksamhet i södra Sverige.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ja Hylte har haft problem en tid. Dom har sålt av och skrotat ner flera pappersmaskiner dom sista åren (10 - 20?) och har väl bara en (tidningspapper) maskin kvar. När jag jobbade på Albany Halmstad med maskinfilt (för just pappersmaskiner) Så hade dom 4 st plus en avställd i reserv. Folk jag känner har redan fått gå, eller är uppsagda.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Denna månad har solen lyst klart på mina solceller. Produktionen blev denna månad ( mars) 960kWh, förra året samma månad var det 650kWh. Ska göra en uträkning på köpt och sålt denna månad och se resultatet, men gissar att det bara blir fasta kostnader. :-D
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Min elräkning för mars blev 140kr. Köpte 488kWh för 305kr, sålde 319kWh för 165kr. Egen använd solel var 153kWh.

Mars 2024 var min elräkning på 563kr och då hade jag ett fast lågt pris, solceller men inget batteri. Nu har jag timspotpris och batterier. 423kr besparing mot mars förra året. Orkar inte räkna ut vad priset hade blivit utan batteri.

Sen tillkommer överföringsavgifterna från Ystad Energi, och dom har höjt sina priser. Igen! Höjer var 6:e månad nu…
Användarvisningsbild
av lennarte
I mars köpte vi 1400 kWh och producerade 800 kWh. Räkningen slutade på c:a 2000 kr, i februari var den på 3800 kr. Nu producerar det mer, just nu (14 april kl 13:30) producerar dom c:a 4 kW. Och då är det ändå helmulet (max 9,6 kW)
Plötsligt stack solen igenom och direkt hoppade det upp till c:a 8 kW
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
EbbevonVolvo skrev:Min elräkning för mars blev 140kr. Köpte 488kWh för 305kr, sålde 319kWh för 165kr. Egen använd solel var 153kWh.

Mars 2024 var min elräkning på 563kr och då hade jag ett fast lågt pris, solceller men inget batteri. Nu har jag timspotpris och batterier. 423kr besparing mot mars förra året. Orkar inte räkna ut vad priset hade blivit utan batteri.

Sen tillkommer överföringsavgifterna från Ystad Energi, och dom har höjt sina priser. Igen! Höjer var 6:e månad nu…
…och där blev det något fel i kalkylarket. :-o

Egen förbrukning av solel var 641kWh. Annars är den NOG rätt. :-). Så total elförbrukning i mars blev 1129kWh och för det så betalade jag alltså 140kr.

Tillkommer nätavgifter från Ystad Energi.
  • 1
  • 274
  • 275
  • 276
  • 277
  • 278

Har själv funderat i dom banorna faktiskt. At[…]

Kamaxellägesställare

Ja då är det inte mycket att be fö[…]

Du kan ju ha haft otur och fått en defekt PA[…]

Har haft ett irriterande lite knarrande/ "sn&[…]