Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej
Som titeln lyder vill jag få bort dessa sönderrostade bultar för att fästa fast dragkrok.

Har försökt slipa bort lite rost och använt en lös nyckel med hävstång, men den rundas bara. O likaså med hylsor.

Har ni några knep?
Messenger_creation_1002833197845353.jpeg
Messenger_creation_1002833197845353.jpeg (147.01 KiB) Visad 6156 gånger
Nu är det väl för sent men till sånt ska man använda 6-kanthylsor, icke vanliga 12-kant. 6-kant greppar "mer" över hörnen och ökar chansen att skallarna överlever.
Med lite tur kan det gå att hitta tum-hylsor som är aningen mindre än mm-hylsor och som går att knacka fast på resterna. Rosten har ofta ätit upp någon halvmillimeter av godset så det är fullt möjligt att tum passar bättre redan innan runddragning.

Om man har tillgång till en dremel med diamantstift så kan man slipa fram nya greppytor för närmsta mindre hylsdimension. Fullt genomförbart men tar en stund. :-)
Proffsen lär väl svetsa på en mutter..
Värme brukar generellt hjälpa för att få loss fastrostade saker men sätt inte eld på bilen bara..
Går det att komma åt att spraya rostlösare på överdelen av bultarna genom balkarna eller inifrån bagaget?

Hej Marben89, Jag har ännu inte kommit till s[…]

EGR rengöring

Hej Jag planerar för att göra en EGR-re[…]

Felsökning vattenpump

Hej! Hur felsöker jag om det är vattenpu[…]

Overtok nylig en 2020 XC90. La ganske raskt merke […]