Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1603640
Hej,

Jag har en XC60 T8 recharge årsmodell 2023. Läste någonstans att den kan ta emot 7,4 kW mot tidgare 3,7 kW. Vet ni om det stämmer? Pratade med Volvo serviceverkstad i Hammarby men de visste inte (?).

Går det då att ladda snabbare med en vanlig Zaptec Go hemma? Har vanliga 16A med 11 kW kapacitet.

Tack för svar!

Filip
#1603641
laddhybridinorrort skrev:Läste någonstans att den kan ta emot 7,4 kW mot tidgare 3,7 kW. Vet ni om det stämmer
Öppna laddluckan, har du bara en metallpinne i L1 men ingen i L2 så är det bara 3.7kW

Kommer säkert nån snart också som kan detta utantill.
#1603646
laddhybridinorrort skrev: ons 05 mar 2025, 15:49 Osäker på vad du menar? Så här ser uttaget i bilen ut.
Det där innebär 3.7kW laddning
#1604240
Kör 65km + 65km till jobbet.
30km småvägar/landsväg (50-80km/h) och 35km motorväg (100-120km/h)

Spanat på V60 II (sen 2022 och framåt) med det stora batteriet men priset är helt galet högt.
Så, då har man börjat spana på den äldre versionen med det lilla batteriet istället :-D

Jag läser att förbrukningen i hybridläge kan ligga kring 2l/100km, isåfall vore det underbart ändå.
Min tanke vore att köra på batteri i början och resten i hybridläge.

Hur mycket kan förbrukningen ligga på om man kör både batteri+motor i högre farter? Skulle bilen dra 2l/100km med V60 PHEV ver 1 (2021/2022), skulle man komma undan billigt + stora värdeminskiningen har redan skett tänker jag
Användarvisningsbild
av ersj
#1604262
Jag trodde att det var alla laddhybriderna med det större 18,8kwh batteriet som har en kraftigare ombordladdare. Samt att det större batteriet sitter på sena my22 och framåt, då är ombordladdaren är på 6,4kw.
#1604279
Långåkarn skrev: tor 13 mar 2025, 10:09 Kör 65km + 65km till jobbet.
30km småvägar/landsväg (50-80km/h) och 35km motorväg (100-120km/h)

Spanat på V60 II (sen 2022 och framåt) med det stora batteriet men priset är helt galet högt.
Så, då har man börjat spana på den äldre versionen med det lilla batteriet istället :-D

Jag läser att förbrukningen i hybridläge kan ligga kring 2l/100km, isåfall vore det underbart ändå.
Min tanke vore att köra på batteri i början och resten i hybridläge.

Hur mycket kan förbrukningen ligga på om man kör både batteri+motor i högre farter? Skulle bilen dra 2l/100km med V60 PHEV ver 1 (2021/2022), skulle man komma undan billigt + stora värdeminskiningen har redan skett tänker jag
Har en v60 t6 laddhybrid 2024 med det stora batteriet och elektrisk värmare (dvs ej bränslevärmare).
Räkna med att du kommer ca 50-60 km vintertid och ca 70-80 km sommartid (har kommit som mest 83 km). När bensinmotorn kickar in får du räkna med minst 0,7-0,8 l/mil. I farter över 100 blir den törstig.

Edit. Såg att du frågade om den gen 1 med mindre batteri. Batteriet är väl ca 12 kWh istället för ca 18 kWh. Förhållandet hur långt man kommer borde vara likande, sannolikt kommer man ca 60% av sträckan de med större batteri klarar. Gen 1 har väl bränslevärmare så man kommer vintertid alltid ha en bränsleförbrukning, i gengäld borde skillnaden mellan hur långt man kommer sommar och vinter inte vara så stor. Bränsleförbrukning vid tomt batteri borde vara samma.
#1604291
Robkwi skrev: tor 13 mar 2025, 20:34
Långåkarn skrev: tor 13 mar 2025, 10:09 Kör 65km + 65km till jobbet.
30km småvägar/landsväg (50-80km/h) och 35km motorväg (100-120km/h)

Spanat på V60 II (sen 2022 och framåt) med det stora batteriet men priset är helt galet högt.
Så, då har man börjat spana på den äldre versionen med det lilla batteriet istället :-D

Jag läser att förbrukningen i hybridläge kan ligga kring 2l/100km, isåfall vore det underbart ändå.
Min tanke vore att köra på batteri i början och resten i hybridläge.

Hur mycket kan förbrukningen ligga på om man kör både batteri+motor i högre farter? Skulle bilen dra 2l/100km med V60 PHEV ver 1 (2021/2022), skulle man komma undan billigt + stora värdeminskiningen har redan skett tänker jag
Har en v60 t6 laddhybrid 2024 med det stora batteriet och elektrisk värmare (dvs ej bränslevärmare).
Räkna med att du kommer ca 50-60 km vintertid och ca 70-80 km sommartid (har kommit som mest 83 km). När bensinmotorn kickar in får du räkna med minst 0,7-0,8 l/mil. I farter över 100 blir den törstig.

Edit. Såg att du frågade om den gen 1 med mindre batteri. Batteriet är väl ca 12 kWh istället för ca 18 kWh. Förhållandet hur långt man kommer borde vara likande, sannolikt kommer man ca 60% av sträckan de med större batteri klarar. Gen 1 har väl bränslevärmare så man kommer vintertid alltid ha en bränsleförbrukning, i gengäld borde skillnaden mellan hur långt man kommer sommar och vinter inte vara så stor. Bränsleförbrukning vid tomt batteri borde vara samma.
Oj, det var högt med 0,7-0,8 l/mil. Är det verkligen så högt om du kör bilen i hybridläget? Alltså batteri + motor? Tror jag såg en siffra på 0,21l/mil i denna tråd.

Räkna med att toe behöver justeras efter[…]

Fyllde efter med fel motorol

Bränsleförbrukningen lär bli aninge[…]

Kondens/imma framlyktor

Har man väl fått in fukt i lyktorna &au[…]

Udda specade bilar

En Summum-utrustad XC60 T5 MY14 som har analog has[…]