Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Theo07h
Hej! har haft ett lite störande problem med min 740 b230f och verkar som det bara blivit värre med tiden... ibland under körning så har motorn kunnat rycka till rätt så ordentligt nästan som den dör i en split sekund och sen gå tillbaks som vanligt, igår så hade jag den på tomgång och så dog den ifrån ingenstanns och blev jätte svårstartad. Idag har samma sak hänt typ två gånger och behövde startgas för o starta lite bättre.. jag kan anta att det skulle kunna vara bränslefiltret ibak i tanken för det filtret under förarsidan är bytt och är fint men jag tänker att jag slänger ut en tråd bara för o va säker så man inte kastar pengar på något som kanske redan fungerar bra :-D

/theo
Användarvisningsbild
av Chris72
Spontant skulle jag gissa på impulsgivaren till svänghjulet. (den sitter längst upp strax under topplocket mot svänghjulskåpan) Så var min 940 en längre tid innan den plötsligt dog helt.
//Chris
av Theo07h
Tack för svaret! :-D

Ja asså om det hade varit impulsgivaren så är det lite konstigt varför den är dålig för den är nyss bytt för några månader sedan men det är lika bra jag kollar sen så den sitter som den ska så den inte glappar

/Theo
Jag har haft liknande då var det bränslepumps relät. Tror det kan vara grönt eller vitt beroende system, är avlångt och sitter bakom askkoppen bakom säkringarna i mitt konsolen.
Användarvisningsbild
av Chris72
Japp, då är ju impulsgivaren ok, tror oxå då på bränslepumpsrelät, en annan sak som ibland kan ge temporära problem är tändmodulen som sitter på vänster sidan innanför skärmen, kan ibland räcka att putsa kontaktstycket. Såna där fel kan vara jäkligt knepiga att hitta.
//Chris
Solenoid b4b

Denna är till Bosch startmotor som satt p&ari[…]

Fick du någon buckt med det? Har fått […]

Tänkte bara nämna att om det blir fel p&[…]

Har du provat Main Reset? (dvs lyft batteripolen n[…]