NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev: tor 27 feb 2025, 14:38
Okalettos skrev: tor 27 feb 2025, 14:34 Tack för videon Erik ! Behöver man trycka pedalen till golvet, för att det är enklast eller för att det är bäst?
Nä man behöver bara trycka ner typ en centimeter, tills det börjar ta emot.
Tryck aldrig pedalen i golvet. Har man missat att byta bromsvätska vartannat år (det finns väl ingen som missar sånt elementärt underhåll? :-D ) så kan det ha blivit rost (bromsvätska är som bekant hygroskopisk) i den "oanvända" delen av cylinderloppet och när man trampar pedalen i golvet så skadas kolvpackningen. Sen får man dras med sjunkande bromspedal varje gång man bromsar :-/
Då undviker jag golvet 😬👍
Svårt för nån att säga nåt angående huruvida jag bör byta slangarna kanske.. De känns väldigt (förvånansvärt) smidiga och ingen spricka nånstans, men anslutningarna kanske motiverar bytet?
20250227_110313.jpg
20250227_110313.jpg (2.33 MiB) Visad 1119 gånger
20250227_110349.jpg
20250227_110349.jpg (2.81 MiB) Visad 1119 gånger
20250227_110552.jpg
20250227_110552.jpg (2.32 MiB) Visad 1119 gånger
20250227_110612.jpg
20250227_110612.jpg (2.79 MiB) Visad 1119 gånger
.
Svårt för nån att säga nåt angående huruvida jag bör byta slangarna kanske.. De känns väldigt (förvånansvärt) smidiga och ingen spricka nånstans, men anslutningarna kanske motiverar bytet?
Räkna med att den nippeln inte skruvar ur sig frivilligt.. den lär vara rejält fastrostad i stålhylsan.
Att lossa slangarna ur oken var antagligen en barnlek i jämförelse.
Erik Å skrev: tor 27 feb 2025, 16:25 Räkna med att den nippeln inte skruvar ur sig frivilligt.. den lär vara rejält fastrostad i stålhylsan.
Att lossa slangarna ur oken var antagligen en barnlek i jämförelse.
.
Ja att skruva loss de gamla oken från slangarna var faktiskt riktigt trevligt, en barnlek helt klart..
Hur vanligt är det att det springer läck mellan 'ändhylsor' och slang, när slangen är i bra skick? Kanske ska låta bli att byta..? 🤔
Okalettos skrev: tor 27 feb 2025, 16:36 ..Hur vanligt är det att det springer läck mellan 'ändhylsor' och slang, när slangen är i bra skick? Kanske ska låta bli att byta..? 🤔
Ingen aning, jag tror att besiktningen bara tittar efter sprickor i gummit.
Men visst, jag bytte själv alla slangar på eget initiativ för några år sen. Känns bra att ha fräscha grejer i bromssystemet, vill inte råka ut för en brusten slang. :-/

Nån här pratade om att kapa upp stålhylsan på längden med dremel innan man försöker skruva ur nippeln. Finns uppenbar risk annars att rosten inne i stålhylsans gänga kommer att strippa bort gängorna på mässingsnippeln om man bara vålddrar..
Typ så här: viewtopic.php?f=15&t=183201&start=30#p1597229
Erik Å skrev: tor 27 feb 2025, 16:51
Okalettos skrev: tor 27 feb 2025, 16:36 ..Hur vanligt är det att det springer läck mellan 'ändhylsor' och slang, när slangen är i bra skick? Kanske ska låta bli att byta..? 🤔
Ingen aning, jag tror att besiktningen bara tittar efter sprickor i gummit.
Men visst, jag bytte själv alla slangar på eget initiativ för några år sen. Känns bra att ha fräscha grejer i bromssystemet, vill inte råka ut för en brusten slang. :-/

Nån här pratade om att kapa upp stålhylsan på längden med dremel innan man försöker skruva ur nippeln. Finns uppenbar risk annars att rosten inne i stålhylsans gänga kommer att strippa bort gängorna på mässingsnippeln om man bara vålddrar..
Bra tips.. 'Men' slanghylsan mot röret är väl en hona, dessutom nedåtriktad.. Men det kanske inte hjälper så mycket när det gäller oförmågan att hålla rosten borta (och dessutom är inte rörets nippelgänga av stål då tydligen) ?
Gängan i oket är ju omvänt konstruerat, känns helgalet, visserligen stål i 'stål' (antar jag), men känns ju verkligen styggt m a p rost ner i gängorna 🤔..
Okalettos skrev: tor 27 feb 2025, 17:10 . 'Men' slanghylsan mot röret är väl en hona, dessutom nedåtriktad..
Kapillärkraften är dessvärre starkare än gravitationen :-D :-D :-D
Tänk om Volvo bara hade orkat lägga lite kopparpasta eller fett på gängorna innan montering så att kapillärspiralen blev blockerad..
Nippeln är av synnerligen mjuk mässing. Står sig slätt mot alla varianter av järnoxid dvs rost..
Erik Å skrev: tor 27 feb 2025, 17:13
Okalettos skrev: tor 27 feb 2025, 17:10 . 'Men' slanghylsan mot röret är väl en hona, dessutom nedåtriktad..
Tänk om Volvo bara hade orkat lägga lite kopparpasta eller fett på gängorna innan montering så att kapillärspiralen blev blockerad..
Ja det hade varit käckt! Vem vet, kanske har jag tur så att slangarna är bytta nån gång och nån lagt på något lämpligt medel.. Men det är är väl bara vi hobbymekare som bemödar sig med sådana finesser..
Oavsett så känns det märkligt att slangarna är i gott skick men inte hylsorna (utvändigt iaf) 🤔
Okalettos skrev: tor 27 feb 2025, 17:23
Erik Å skrev: tor 27 feb 2025, 17:13
Ja det hade varit käckt! Vem vet, kanske har jag tur så att slangarna är bytta nån gång och nån lagt på något lämpligt medel.. Men det är är väl bara vi hobbymekare som bemödar sig med sådana finesser..
Oavsett så känns det märkligt att slangarna är i gott skick men inte hylsorna (utvändigt iaf) 🤔
Bilen har iofs bara rullat 300mil/år (på Västkusten) i vår ägo (7år), så kanske är det inte så märkligt 🤔..

Men i fallet med pluginhybrider så skulle d[…]

Jag hade kollat gasspjället Sent from my 210[…]

Är det någon som vet om det går a[…]

Bakaxelutväxling V70II

Hej är det någon som vet vad det ä[…]