Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

volvo740sugmotor skrev:alls avundsjuk på dig just nu Här i stockholm blir det nog minus 10 inatt
Flyget hem går i morgon. 5 - 6 grader kallt när vi landar hemma. Ska ligga under carporten på måndag och byta den andra stötdämparen fram på 745-an . Vem har det bäst då???
lennarte skrev: lör 15 feb 2025, 18:37
volvo740sugmotor skrev:alls avundsjuk på dig just nu Här i stockholm blir det nog minus 10 inatt
Flyget hem går i morgon. 5 - 6 grader kallt när vi landar hemma. Ska ligga under carporten på måndag och byta den andra stötdämparen fram på 745-an . Vem har det bäst då???
Ja innan jag hade garaget hade jag dagar som den där. Bytte ett fjäderben på en gammal saab jag hade då skålen gått sönder så fjädern tack och lov låg på däcket med skålen. Min farfar voltade med sin bil när fjädern slet sönder däcket på en motorväg så jag hade tur.

Då var det snöstorm så jag hissade upp bilen med domkraft och pallbock sedan klämde jag fast en presenning under huven som jag sedan satt under som ett tält, jag borde GÅTT till jobbet istället för att fixa bilen men det är något jag aldrig kommer göra om. Var nog en 10-15 minus ute och stört snöade, ville ha bilen klar till måndag morgon, tror det var lördag kväll.

Så jag vet lite vad du går igenom, eller kommer gå igenom.
volvo740sugmotor skrev:Så jag vet lite vad du går igenom, eller kommer gå igenom.
Jag är pensionär, och frugan ska jobba i morgon (också pensionär) så rent hypotetiskt kan jag sk--ta i det och elda i braskaminen och dricka en skattefri whisky istället......
lennarte skrev: sön 16 feb 2025, 14:05
volvo740sugmotor skrev:Så jag vet lite vad du går igenom, eller kommer gå igenom.
Jag är pensionär, och frugan ska jobba i morgon (också pensionär) så rent hypotetiskt kan jag sk--ta i det och elda i braskaminen och dricka en skattefri whisky istället......
Det kanske du gör helt rätt i, det kan ju vara roligare att göra på våren om man saknar garage. Jag är 40 år så jag har några år kvar till pension, sen kan jag också börja ta det lite lugnare.
Jag hittade luftnipplarna till bak oken efter lite googlande. På biltema var dom ganska mycket billigare än många andra ställen och heter 66-475. M8, 1,25 gänga och 35,5mm långa.
De gamla fula.
P_20250216_132245.jpg
P_20250216_132245.jpg (2.22 MiB) Visad 687 gånger
De nya fina, bak slangarna verkar vara rätt ok så de tar jag ett annat år känner jag.
P_20250216_150404.jpg
P_20250216_150404.jpg (2.01 MiB) Visad 687 gånger
Bara fyllning och luftning kvar då, det tar vi nog i veckan som kommer.
Oj, här händer det grejor, snart har du pärlan på rull igen.
Måste ge mig ut i kylan o skruva själv snart då en av stötdämparna bak på 945an har börjat klappra, upptäckte att övre bussningen på en dämpare (den bussningen runt övre fästskruven) är slut blivit spel där. Dålig kvalitet jag satt ju dit dessa så kallade hi-jackers -99 då bilen gått 10800mil, nu har den gått 48600mil :P.
Letar fortfarande efter ny hi-jackers såna som man kan fylla med lufta, mina har iofs inte funkat som såna på många år.
Nu blir det vanliga gas-stötdämpare så länge. Drar mig för att skruva har inget ställe med värme och så har man hälsan lite emot sig; förr kunde man jobba 8 timmar som elektriker, sedan 4 timmar i garaget nästan varje dag, nu när man passerat 50 o haft 2 hjärtinfarkter plus stora problem med axlar o nacke så har man blivit lite mer bekväm.

Är väl ingen panik då inget lär gå sönder, men ljudet är irriterande och jag vill gärna att allt fungerar o allt är i bra skick även på äldre bil.
Är väl iofs bara nedre fästbulten (har beställt nya) som kan vara bökig när den suttit länge annars brukar det vara rätt lätt byta stötdämpare på 7/900 serien
//Chris
Ni måste skaffa garage att jobba i. Var som en dröm för mig. Slippa ligga ute i regnet och mecka på grusparkeringen är guld värt. Kostar lite men meckar man ofta är det väldigt värt. Speciellt när man börjar bli lite äldre. Eller har ni kanske garage som är fyllda av skit vilket det jag har under huset är? :oops:
Nästa gång blir det nog bussningsjobb för mig med då det är något som klonkar lite lätt ibland, låter som det kommer bakifrån. Dämpare och fjädrar är bytta runt om för bara ett par år sedan så det bör vara något annat.
På saaben valde jag att såga av ena länkarmen för att en bult hade rostat fast så jäkligt att den var omöjlig att får bort. När jag var i ett jänkar garage kom många gubbar förbi och försökte sig på den men alla gick bet. Jag har bara bytt fjädrar och dämpare fram på den, bak ska vara ett rent helvete och rosten gör att man ofta får såga bort delar av "tornen" de sitter fast i. Många "kitt" kommer med nya "torn" som man ska svetsa fast och då vet man att det är illa, så det drar jag mig för.
Volvon var faktiskt väldigt lätt att byta på, bak var verkligen barnsligt enkelt, så en bil ska vara byggd.

Idag valde jag att dra igång med min träning så jag luftar bromsarna en annan dag denna vecka.
volvo740sugmotor skrev: mån 17 feb 2025, 16:51 Ni måste skaffa garage att jobba i. Var som en dröm för mig. Slippa ligga ute i regnet och mecka på grusparkeringen är guld värt. Kostar lite men meckar man ofta är det väldigt värt. Speciellt när man börjar bli lite äldre. Eller har ni kanske garage som är fyllda av skit vilket det jag har under huset är? :oops:
Jag har ett bra garage. Men blev bortskämd när jag drev en verkstad vid sidan om under typ 20 år (jobbade skift inom industrin). Då hade jag hur mycket plats (och tid) som helst. Plötsligt blev jag ensam på förrådet då min kompanjon gick i pension och något år efter såldes byggnaden jag hyrde i och då fick jag plocka hem alla grejer. Så dom sista 15-20 åren gar det inte funnits plats för en bil i garaget. Numera jobbar jag inte så mycket med bilar längre, bara barnens och barnbarnens + någon till.
Har ju en bra båt också, ska servas och göras i ordning, tar några veckor varje vår, och så klart våra 3 släpvagnar........
Inte undra på man blir trött ibland, tur man är pensionär 😊😊😊
Ja de flesta har garagen fyllda med annat än bilar. ;-)

När jag luftar frambromsarna ska jag lufta på båda luftnipplarna eller är det den översta som gäller per ok?
Sådär då. Då antar jag att dom är luftade. Fyllde behållaren och öppnade samtliga nipplar. Droppade ett par droppar ur bak oken men sedan inget mer. Väntade en timme men inget hände. Använde min sug från biltema. Då blev det fart och den gamla bromsvätskan som kom ur var nästan svart och fylld med rost och annat klet. Min bromsvätska tog slut och jag vill nog skölja ur systemet mer så jag ska köpa mer någon dag här och låta det sakta droppa ur från varje ok ett tag. Nu när jag sugit så rinner det ut av sig självt.
Tryckte på bromsen med nästan allt jag hade i foten och pedalen varken sjönk, svampade eller åkte ned i botten, så det ska vara va? Bilen var avstängd om det gör någon skillnad. Hittade ingen läcka heller men kommer såklart hålla ett getöga på det ett tag ändå.

Missade fota vätskan som kom ur bak oken och den var mycket värre. Så jag vill nog att det ska få droppa ur ett tag till känner jag. Få bort så mycket skit det bara går. Om denna har hydraulisk koppling hur vet jag det?
P_20250218_163156.jpg
P_20250218_163156.jpg (1.01 MiB) Visad 386 gånger
Serru, det går framåt, bra bli av med gammal bromsvätska när det kommer ut gammalt skitigt o jäkligt och klokt skölja igenom systemet.
Och javisst när pedalen varken sjunker eller känns svampig så är det som det skall vara. Kommer kännas lite annorlunda när servon jobbar sen när motorn är igång.
Du kommer ha kanonfina bromsar sen när allt är inkört också.
//Chris
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Är det en synvilla att dörrhandtagen h[…]

S60 T8 Polestar -24

Ja, med spacers. Vilket mått du bör ha […]

Fick hem mina "nya" Good Year som till m[…]

Smalare däck