Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Sådärja... En uppsättning nyrenoverade Titan på väg hem till S90'n, en av två 17"-fälgar som fanns tillgängliga som tillbehörsfälg när bilen såldes....

Kanske lite "sportigare" än jag tänkt mig, men det är ju ändå en tidstypisk originalfälg.

Nya däck är inte heller fel då de som sitter på är tillverkade 2017.
titan.jpg
titan.jpg (582.1 KiB) Visad 3443 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag besiktigade bilen för ett par veckor sedan, allt gick bra men fick "Bra att veta" då han tyckte fjäderbenen fram var rostangripna. Om dom är det eller inte kan man väl diskutera.
fjäderben.jpg
fjäderben.jpg (864.52 KiB) Visad 3140 gånger
Nåja, så kan vi inte ha det. Jag plockade ner fjäderbenen för att se vad som var risigt. Dämparna var helt ok funktionellt så jag beslöt mig för att renovera befintliga. Rosten slipades bort, epoxygrund på hela dämparen och sedan svart "body". Fjäderbenet fick dessutom nya dammskydd (Monroe) , genomslagsgummin (Monroe) , lager (INA) och övre fjädersäten (Original). Det var inte gratis, men det blev fint...

Efter att ha svurit åt mina billiga fjäderkompressorer de senaste 30 åren fick jag dessutom en möjlighet att uppgradera garaget, verktygsfetishist som jag är.
press.jpg
press.jpg (996.8 KiB) Visad 3140 gånger
När allt var ihopskruvat fick den sig en riktig motortvätt, inte för att den var skitig innan, men lite dammig efter att ha stått med huven öppen bredvid fjäderbensrenoveringen.
motorrum.jpg
motorrum.jpg (883.76 KiB) Visad 3140 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
Eftersom bilen utrustats med den som jag förstått vanliga rosksjukan i fönsterbågens anslutning till resten dörren vid B-stolpen på framdörrarna och lacken bugglar sig lite där på båda sidor har jag jagat rätt på bättre begagnade dörrar som fixas till och lackas. Tror det kommer bli riktigt bra, även om jag inte tycker slip och lack är det roligaste jag vet finns det ändå potential att det blir ganska bra.
dörrar.jpg
dörrar.jpg (889.52 KiB) Visad 2914 gånger
Användarvisningsbild
av drlecter
Det blir säkert bra med lack och allt. Kul med bilder, ta gärna många

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av MartinS
drlecter skrev:Det blir säkert bra med lack och allt. Kul med bilder, ta gärna många

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk
På begäran:)

Redo för sista finslipet på utsidan, sedan lack. Gott om epoxyprimer på utsatta ställen.
dörrar.jpg
dörrar.jpg (717.21 KiB) Visad 2760 gånger

Skönt med rostfri fönsterbåde...
dörr1.jpg
dörr1.jpg (398.04 KiB) Visad 2760 gånger

Lack på "insidan", dags för sista prepp innan lack på utsidan..
dörr2.jpg
dörr2.jpg (531.55 KiB) Visad 2760 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
Hur var det att hitta dörrar? Tyckte det va svårt att hitta utan rost redan när jag byggde ihop en 960 under typ 2009-10.
Användarvisningsbild
av MartinS
TommyP86 skrev:Hur var det att hitta dörrar? Tyckte det va svårt att hitta utan rost redan när jag byggde ihop en 960 under typ 2009-10.
Jag har letat lite till och från i ett år men så dök dessa upp nyligen på Marketplace. Säljaren hade haft dom stående i många år, ville inte göra sig av med dom tidigare för de var i så bra skick ifall eget behov skulle uppstå, men det gjorde visst inte det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vi får se hur det blir när det torkat och kanske polerat, men inte katastrof så här långt iallafall...

Bas:
bas.jpg
bas.jpg (697.98 KiB) Visad 2588 gånger
Klarlack:
klar.jpg
klar.jpg (585.13 KiB) Visad 2588 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
Då jag observerat att bilen lutat någon cm när jag tittar på den bakifrån såg jag över bakhjulsupphängningen. Den ena nivomaten var ganska trött och det syntes tydligt att den svettades. Dessutom hade den nedre bussningen börjat klättra ut.

dämpare_old.jpg
dämpare_old.jpg (934.58 KiB) Visad 408 gånger

Tur i oturen fick jag tag på ett friskt par för några hundralappar på Tradera vilka både känns och ser ljusår bättre ut än de gamla. (7000kr/st för nya lockade inte riktigt).
dämpare_beg.jpg
dämpare_beg.jpg (763.42 KiB) Visad 408 gånger
Efter lite bråkande med monteringen (krängningshämmaren måste pressas bort samtidigt som dämparen skall pressas upp lite) så sitter dom på plats. Inväntar ett par nya skruvar så jag kan inte hissa ner bilen ännu, men det känns lovande av att bara ha känt på motståndet i dom och jämföra med den gamla hela och den gamla trasiga.
dämpare_krängningshämmare.jpg
dämpare_krängningshämmare.jpg (976.96 KiB) Visad 407 gånger

Spegeln lampa, kanske hjälper

Släcka Servicelampa V40 -13

Nu har jag fått i ordning på det. 👍👍

OM RYSSEN KOMMER

Ok ska det talas om judar etc, så kolla nyhe[…]

Har du kollat MAP:ens vakuumanslutning? Slangen ha[…]