av Erik Å - ons 12 feb 2025, 16:43
- ons 12 feb 2025, 16:43
#1601753
Generatorn verkar vara frisk, alltid något 
Är polskorna på batteriet rena och infettade?
Du kan ju mäta om det blir spänningsfall i batterikablaget. Antar att batteriet sitter bak?
Om du med avstängd motor slår på fläkt, halvljus, elsitsar, elbakruta, backspegelvärmare och sånt som drar mycket ström.
Mät spänningen direkt över batteripolerna med digitalvoltmeter. Och sen mäter du t.ex. i 12V-uttaget och ser om spänningen där är lägre än på batteriet. Det borde rimligen inte skilja mer än högst något 100-tal millivolt om allt kablage är friskt.

Är polskorna på batteriet rena och infettade?
Du kan ju mäta om det blir spänningsfall i batterikablaget. Antar att batteriet sitter bak?
Om du med avstängd motor slår på fläkt, halvljus, elsitsar, elbakruta, backspegelvärmare och sånt som drar mycket ström.
Mät spänningen direkt över batteripolerna med digitalvoltmeter. Och sen mäter du t.ex. i 12V-uttaget och ser om spänningen där är lägre än på batteriet. Det borde rimligen inte skilja mer än högst något 100-tal millivolt om allt kablage är friskt.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65400 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..
Ny kupefläkt monterad, nytt batteri inköpt 

