Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Allinug skrev: lör 08 feb 2025, 09:12 Jag tror att själva verksamheten att utveckla och tillverka batterier mycket väl skulle kunna lyckas i Sverige. Det var ett djärvt grepp att skala upp det så kraftigt och driva det som ett företag med enbart den verksamheten.

Som en del i en koncern med flera stabila verksamhetsinriktningar skulle de kunnat utveckla verksamheten utan så stor press att omedelbart få ut stora mängder produkter på marknaden.

Jag har själv jobbat i en gren av ett större företag. Den grenen har verkligen blödit pengar under uppbyggnadsfasen, men eftersom det rört sig om produkter med stor potential för framtiden och företaget gått med stor vinst i andra grenar, så kunde vi till slut få fram produkter och också gå med vinst.
Detta är en beprövad modell som fungerar bra i Sverige, som har många stora företag.
Exakt, det hade varit drömmen
Att få exempelvis ABB, Epiroc, Scania, Volvo Lv, Sandvik att starta ett nytt affärsområde och försörja sina maskiner.
valln skrev: lör 08 feb 2025, 11:59
Allinug skrev: lör 08 feb 2025, 09:12 Jag tror att själva verksamheten att utveckla och tillverka batterier mycket väl skulle kunna lyckas i Sverige. Det var ett djärvt grepp att skala upp det så kraftigt och driva det som ett företag med enbart den verksamheten.

Som en del i en koncern med flera stabila verksamhetsinriktningar skulle de kunnat utveckla verksamheten utan så stor press att omedelbart få ut stora mängder produkter på marknaden.

Jag har själv jobbat i en gren av ett större företag. Den grenen har verkligen blödit pengar under uppbyggnadsfasen, men eftersom det rört sig om produkter med stor potential för framtiden och företaget gått med stor vinst i andra grenar, så kunde vi till slut få fram produkter och också gå med vinst.
Detta är en beprövad modell som fungerar bra i Sverige, som har många stora företag.
Exakt, det hade varit drömmen
Att få exempelvis ABB, Epiroc, Scania, Volvo Lv, Sandvik att starta ett nytt affärsområde och försörja sina maskiner.
Om det anses lönsamt kan de nog tänka sig att göra det. Om de inte anser det lönsamt, blir det inget. Om nu inte samhället gör det lönsamt genom bidrag, subventioner och genom att göra alternativen dyra genom pålagor. Det ska samhället inte syssla med. Det är planekonomi.
poseidon skrev: lör 08 feb 2025, 11:36 Då kan vi sammanfatta kostnaden för statliga pensionsfonder till ca 6 Miljarder.
Värdet är nu nedskrivet till 0.
Ansvarstagande för detta? Tror inte det.
Det verkar inte finnas gränser för hur irrationellt olika aktörer agerar i klimatets namn. Helst med andras pengar. Amen.
Derank skrev:Nu påverkar ju inet 6miljarder din pensionsutbelatning iaf, inte så du märker av det
Fondkapitalet är 458,9 mdkr. Dvs 1.3% försvann. Men man måste också skilja på bokfört värde och att pengarna faktiskt är borta. Skulle Northvolt få fart igen (hoppet är ju det sista som lämnar människan) så kan det bokförda värdet öka igen. Först vid en konstaterad konkurs är aktierna värdelösa.
Per definition kommer inte alla investeringar att bli lönsamma.

Ibland går det bra. Ibland går det mindre bra. Det är inte något jag har problem med.

Däremot är jag inte speciellt glad när pensionspengar används på "politiskt" intressanta saker. Det ska i mitt tycke styras av en professionell investeringsriktning. Inte politisk.
Tänk när en känd svensk kullagertillverkare kom på den galna idén att starta ett dotterbolag inriktat på biltillverkning.
Fanns säkert gott om folk som sa att det här kommer aldrig att gå :-D
Derank skrev: lör 08 feb 2025, 16:36 Nu påverkar ju inet 6miljarder din pensionsutbelatning iaf, inte så du märker av det
6 miljarder räcker att ge 100.000 fattigpensionärer 6000 kr extra i pension.
VolvoB20 skrev: ons 12 feb 2025, 18:24 6 miljarder räcker att ge 100.000 fattigpensionärer 6000 kr extra i pension.
Jag får det till 10 gånger mer, är det jag som räknar fel? :-D
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 94

Takk, Kalle og Erik. Jeg har ikke skiftet olje el[…]

Stort oljeläckage

Bil, årsmodell och motor! Kamlåsningsv[…]

Bilia days