Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sulten
Då vart oljbyte utförd. Sil på haldexpumpen såg likadan ut som i "Haldex tråden". Lite öppning i silen och pumpen fungerade fortfarande. Av med sil spolade rent pump och aldex. Ny olja. Automatolja mörk och luktade liten aning "brent". Kul att se hallonröd olje inn i lådan i ena slangen, mörk olja ut ur den andra slangen. Diffrensialar var inte mkt att se annat enn at dom sugde ur olja, fylde på, repeterade prosessen. Han menade att flush av låda varje 6-8000 mil är lagom. (avhengig av körstil) häftiga aksellerasioner, tunga släp sliter.
Bilagor
Haldex.jpg
Haldex.jpg (1.43 MiB) Visad 1813 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
silen blir sådär på ett par tusen mil, och du kan i princip köra tills silen sätt igen och pumpen lägger av. Polarns Passat som är servad på märkesverkstad sedan ny, och bytt haldexolja mm varje 6000mil la 4hjulsdriften av nu i vintras . Den har gått 14000 mil, vi rev ut haldexen, filtret var helt igensatt, gjorde rent och vips allt fungerade igen.
Användarvisningsbild
av sewen
Bilia Stockholm:
Transmissionsolja byte
Byte Bromsvätska
Olja vinkelväxel kontroll/justering
Oljepump koppling AOC byte
Oljenivå bakväxel kontroll
Pris 11 100.
Jag fick reda på att Volvoverkstäderna nu har fått order från högkvarteret att avråda från oljebyte i automatlådan, eller åtminstone upplysa den presumtive kunden om att om det skulle råka bli så att någon flisa av någonting inuti lådan råkar komma på drift och sedan fastna i en ventil inuti automatlådan, så att den därför slutar fungera som det är tänkt, då är det inte Volvos problem utan kundens eget.

Nu har jag fått oljan bytt. Lådan växlade inte dåligt innan men nu är det nästan lögn att reda ut när den gör det, om jag inte gasar så mycket att det blir tydligt på morret från den lilla fyran. Om jag inte fuskar och tittar på varvräknaren, förstås.
Användarvisningsbild
av Sulten
Det är säkert olika vad den enskilde PT:n på Volvoverkstäder och verkstaden rekommenderar. Förra året frågade jag om priset på att spola en automatlåda. Jag fick följande meddelande när jag var på besök i verkstaden angående en trasig fjäder: Vi spolar inte automatlådan på dessa bilar (V90CC), här byter vi bara oljan. 4 liter ut, 4 liter in.
Jag lät spola automatlådan på en fackverkstad istället. De berättade för mig att tillverkaren av den automatiska växellådan rekommenderar spolning var 6000-8000 mil. Detta beror på körstil och belastning. Att bara byta olja tjänade ingen mening, det var bara att blanda ny olja i gammal förorenad olja.
Jag ska nu ha bilen på service på måndag, ny PT han rekommenderade att jag spola automatlådan nu (12000 mil). Jag berättade för honom om den tidigare PT-rekommendationen, och han sa att de har ändrat sin praxis.
Vad ska man tro om Volvos PT eller tillverkarens rekommendationer?
Ja du, man kan tro lite vad som helst. Den informationen jag fick var ganska ny. De hade fått detta itutat sig på en utbildning sent förra året.
Men det som gjordes var inte bara ett oljebyte utan även något slags sköljande.
Som jag skrev ovan märks det en tydlig förbättring av växlingskvalitén, även om det inte är alls lika stor skillnad som det blev när jag bytte automatlådeoljan första gången i min tidigare XC70.
Användarvisningsbild
av Sulten
Som jag nämnde i tråden så var min automatlåda "spolad", de kopplade slangar och medan motorn var igång gick de igenom alla växlar under operationen. 1 slang in + 1 ut, det tog ca 11 liter olja för denna spolning. Kommer inte ihåg om det var något filterbyte på denna växellåda, men det var det på min Mercedes.
Det verkar lite konstigt att PT:n på Volvoverkstaden hävdar att oljebyte/spolning av automatlådan är onödig och tillverkaren av växellådan säger något helt annat.
Jag har gjort detta i alla fall, och jag antar att det inte skadar växellådan. Bara olja ut och olja in är nog mer tveksamt.

Det är också tveksamt när man får olika svar från de olika PT:erna. (Förresten, jag tyckte att hela PT-grejen fungerade dåligt, alltid en annan mekaniker som gjorde jobbet.)
Här är det samma gubbe om han kan. Inte är sjuk eller något.

Volvo har i många år hävdat att oljebytet inte behövs. Det är inte konstigt alls utan det är för att deras beräknade servicekostnad ska bli lägre. Volvo själva räknar förstås med att oljan räcker lådans hela livslängd och tiger då förstås om att den förväntade livslängden blir kortare utan oljebytet. Men haverierna räknar de med sker efter garantitidens utgång, så det spelar ingen roll för dem.
För bilar som Volvo har drivlinegaranti på, i tre år eller 360000 km, där ska växellådeoljan bytas efter 60000 km. Då är det ju Volvo som får stå för haverierna. Detta gällde exempelvis för taxi för en del år sedan. Vet inte om det är samma än.
av valln
När jag spolade min automat efter 9000 mil började den att växla bättre, - särskilt då jag alltid kör med adaptiv farthållare och min bil låser fast framförvarande bil. Där blev den största skillnaden.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]