Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Volvo 245 årsmodell 1993 här. När jag tankar droppar det lite från anslutningen påfyllningsrör - bränsletank. Jag misstänker o-ringen (art nr 949282) samt klammern (1254606) som håller röret på plats närmast tanken.

Går det att byta dessa med tanken i bilen, eller är det j-a jobb? Ser riktigt svårt ut att komma åt, vill inte börja lossa saker och ting för att sen inte kunna få tillbaka det igen. Har inte heller möjlighet att sänka hela tanken just nu då jag inte har en vettig mekplats för tillfället.

Tack på förhand!
Det skall gå att byta på plats, på de tidigare 240 kunde de ofta hända att påfyllningsröret som är i lättmetall helt sonika oxiderade sönder i skarven mellan bränsletanken/röret då rann det när man tankade, bytt på flera stycket och det är bökigt, men går. Kolla noga på din att det inte är själva röret och att det räcker med att byta o-ring o klammer, det brukade vara under klammern som det gick hål i röret.
//Chris
Tack för svaret, Chris. Röret säljs inte någonstans längre så hoppas det är helt där under klammern. Är det en svetsbar metall? Antar att röret inte går att få ut uppåt, utan bara går att få löst genom att sänka tanken? Ser ut att vara lite luriga vinklar.

PS. Jag tänker alltså att jag kan reparera röret, noggrant rengjort, demonterat från bilen utan risk för antändning (ifall någon börjar undra om jag tänker svetsa i närheten av bensin...)
Det är gjort i någon aluminiumlegering så inte helt lätt att svetsa, men finns säkert de som kan. Nu var det länge sedan (sålde sista 240n -98) jag höll på med att lirka bort ett sånt rör, men vi var två och jag tror det gick att lirka ut röret via tankluckan, för vi hade inte ner tanken i alla fall. Det sitter ett avluftningsrör som måste lossas oxå.
Tankröret heter: 1254446, men som du säger så verkar det vara utgånget överallt.
//Chris
Det går bra att komma åt underifrån och byta klämma och tätning utan att lossa tanken. Som sagt är röret i någon form av aluminum. Jag fick mitt svetsat av en med rätt maskin, men det funkade inte. Det måste vara absolut helt runt för att täta och svetsen hade ju såklart byggt på lite. Blev ett "nytt" rör från skroten för min del.
Då mindes jag rätt, tror det var -95 jag gjorde detta senast... Vi höll till på en smörjbrygga så behövde inte ligga under o böka i alla fall. Minns att det först bara fuktade, men sen gick den knappt att tanka då hålet växte där vid klammern, trodde de ändrat konstruktionen på nyare då blanda stålklammer o aluminiumrör inte var det bästa Volvo hade gjort.
//Chris
Det är nog absolut så att de gjorde om röret på något vis (annat material?) på senare årsmodeller. Min mors 86:a som gått drygt 10000 mil och är i nyskick läckte något fruktansvärt innan vi bytte. De båda 245:or jag ägt, en 90:a och en 93:a, har varit 100% täta efter 30 respektive 50.000 mil. Röret från skroten jag köpte till morsans var också från en 93:a och i tipptopp skick. Så är nog värt att leta fram ett som är från en nyare modell.

Men vaa nu kommer det soppa igen???!!?? Hur kan de[…]

Hjesan jag ser att man kan köpa till Polestar[…]

Uppdatering XC60

Har man även ändrat i instrumentklustret[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ruttet när världens två störs[…]