Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Som bekant kommer ju en olycka sällan ensam, eller slits delar ut i samma takt och måste bytas typ samtidigt...

Nåväl, skulle iväg en runda tidigare ikväll och då går dieselvärmaren igång eftersom det bara är några plusgrader ute.
En osedvanligt kraftig avgaslukt börjar leta sig in i bilen och när jag ska backa in på parkeringen kommer ett stort rökmoln in i kupén.
När jag har stängt av bilen och öppnar motorhuven ryker det på bilens högra sida från området mellan strålkastaren och torpedväggen ut mot framskärmen, värmaren sitter ju där innanför. Typ...

Min tanke är att avgasröret till värmaren har lossnat eller om det är flexröret som har brustit.
Det känns långsökt att saken skulle ha något med dagens verkstadsbesök att göra.

Vad tror ni? Är det vanligt att avgasröret till värmaren ger upp på en bil (V60) från 2017/23600 mil?
av kievY
Har ju sett på vissa V70 att avgasröret spruckit. Har kanske värmeplåten som skyddar mot isoleringen gått av så att isoleringen började smälta?
På min så hade flexröret mellan värmare och "ljuddämparen" rostat sönder. (S60 2014)
Märkte först det började ryka mer ur hjulhuset än under bilen, till slut så rök och luktade det så illa när den letade sig in i friksluftsintaget att jag tog ner den inre skärmen och tittade.
Mycket riktigt hade den gått sönder, plockade ner hela avgasdelen och köpte ny slang och satte dit med nya klammers.
Fungerade utan problem, men trångt och besvärligt att få dit igen.
Återkoppling i ämnet:

Har idag bilen på verkstan för andra reparationer.
De har kikat på detta och mycket riktigt konstaterat att det är flexröret som har brustit/gått av.
Nu behöver jag inte använda värmaren så detta får åtgärdas vid en senare tidpunkt.
fjohan82 skrev:Återkoppling i ämnet:

De har kikat på detta och mycket riktigt konstaterat att det är flexröret som har brustit/gått av.
Nu behöver jag inte använda värmaren så detta får åtgärdas vid en senare tidpunkt.
Det verkar som bilens livslängd börjar ta slut. Du har kört den på många riktigt dåliga vägar utomlands som bidragit till detta. Att fortsätta köra så mycket som du gör kommer tyvärr ge fler kostsamma reparationer. Det är väl nu som du bör ta ett beslut om att behålla (och ta dom kostnader det innebär), eller sälja.
Eller så har jag helt fel, vilket jag hoppas, men nog dags att i alla fall tänka tanken. Tyvärr har nya, eller demobilar, blivit riktigt dyra nu för tiden oavsett drivmedel. ( Ja, jag kommer ihåg att din bil hade går några få mil som demo). Men dom är svåra att hitta idag, många som vill spara tusenlappar. Sen brukar demobilarna vara rikligt utrustade vilket är trevligt. :-D
EbbevonVolvo skrev: fre 31 jan 2025, 10:24
fjohan82 skrev:Återkoppling i ämnet:

Det verkar som bilens livslängd börjar ta slut. Du har kört den på många riktigt dåliga vägar utomlands som bidragit till detta. Att fortsätta köra så mycket som du gör kommer tyvärr ge fler kostsamma reparationer. Det är väl nu som du bör ta ett beslut om att behålla (och ta dom kostnader det innebär), eller sälja.
Eller så har jag helt fel, vilket jag hoppas, men nog dags att i alla fall tänka tanken. Tyvärr har nya, eller demobilar, blivit riktigt dyra nu för tiden oavsett drivmedel. ( Ja, jag kommer ihåg att din bil hade går några få mil som demo). Men dom är svåra att hitta idag, många som vill spara tusenlappar. Sen brukar demobilarna vara rikligt utrustade vilket är trevligt. :-D
Haha ja det är hur man väljer att göra men visst har det blivit en hel del resor på dåliga utländska vägar.
Man vet vad man har men inte vad man får... :-)
Det är inget kul att köpa en ny bil för massor med pengar som har mjukvarubuggar i mängder och som inte är helt färdigutvecklad. :bored:

Har kikat på dieslar och elbilar men elbilar är ju dyrare i inköp (om man ska få liknande dragvikt och räckvidd som nuvarande bil) och dieslar har sin höga skatt så det blir stora summor varje månad (framförallt med elbil och höga räntor) när hela bilens inköpspris ska lösas på x antal år.

Det stämmer, den hade gått 95 mil när jag hämtade ut den 2017-02-22, nu har den 23600 mil bakom sig. :-)
EbbevonVolvo skrev: fre 31 jan 2025, 10:24 ]Det verkar som bilens livslängd börjar ta slut. ..
Slut vid blott 23k, what? Du skojar? :-D
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]