Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev: Så blir det om man inte fixerar kabeln på rätt sätt så att böjning/vridning fördelas jämnt och fint över hela längden.
Märkligt att Volvo kunde sånt för 25 år sen :-D
Många gånger är det plasten runt kopparen som blir stenhård, då försvinner flexibiliteten och plasten bryts. Sedan viks kopparen fram och tillbaka i den punkten och bryts så småningom. Har sett detta så många gånger. Kan vara att all avfettning påverkar och torkar ut plasten.
EbbevonVolvo skrev: sön 26 jan 2025, 13:38 ..Många gånger är det plasten runt kopparen som blir stenhård, då försvinner flexibiliteten och plasten bryts. Sedan viks kopparen fram och tillbaka i den punkten och bryts så småningom.
Skönt att sånt inte har hänt än på min 25 år gamla V70 :party:
Just ja, kabelstammen till bakluckan drabbades av avbrott redan år 4 pga att den var fel monterad i böjen vid gångjärnen och böjdes med för snäv radie.. När den väl blev rätt monterad har den klarat 21 år utan minsta problem.
Nu skarvade jag in MIL22759/44-kabel (aerospace) där de gamla ledarna var av, kanske därför den håller :-D

Apropå något helt annat men minst lika viktigt: musik i bilstereon 🎵🎵🎵 :-)
Har ni sett att det finns några riktigt bra coverband på tuben som gör uppfräschade "remakes" av 80- och 90-talsmusiken; Hindley Street Country Club och Lexington Lab Band. Fast ibland är ju originalversionerna bäst..
Och Fleetwood Mac har återuppstått i coverbandet Rumors of Fleetwood Mac, som låter närapå exakt som förebilden.
Bättre än originalet i vissa fall. Nu har jag massvis med ny musik att lyssna på. Hurra :-D

https://youtube.com/playlist?list=PLyv3 ... iFSlYQmE-h
https://youtube.com/playlist?list=PLyv3 ... bBlj3QkYVP

Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Erik Å skrev:Skönt att sånt inte har hänt än på min 25 år gamla V70
Min kära 745-a (fullutrustad) har inte någon kabel gått sönder (36 år, mer än 50000mil) det enda som inte fungerar är högtalaren i höger bakdörr (den som en lastbil tryckte in), har inte kollat vad det är för fel. Alla elhissar fungerar. Centrallås fungerar, elspeglar (manövrering och uppvärmning) fungerar. Det enda som inte fungerar på denna bil är värmen i stolarna (760 stolar original monterade). Det är ett mer komplicerat system än vad "vanliga" 740 och reläerna under stolarna har brunnit.
Kablarna (höljet) var av betydligt bättre kvalitet förr.....
lennarte skrev: sön 26 jan 2025, 15:24 .. Kablarna (höljet) var av betydligt bättre kvalitet förr.....
Är det inte samma PVC nu som förr? :-D
Fick tvättat bilen idag, trots duggregn och blött på asfalt så kände jag att det behövdes. Mindre smutsig än den var förut iaf... men alltid lika kul att se hur folk tvättar sina bilar i hallen :-o
Idag har jag planerat kamremsbyte på antingen V50 eller V70 till söndagen, vilken det blir det jag först på lördag när jag inventerat garaget.

Enligt mina noteringar har jag kompletta satser till båda bilarna och cirka 10L koncentrerad glykol och 10L färdigblandat 50/50.

V70 har klockat in på 24000mil och V50 på 26500mil så det är hög tid för båda.
Haft bilen på verkstan för att byta fjäderbenslagring, bad dem när de ändå hade rivit ner allt att samtidigt byta stötdämpare.
Då detta gjordes på andra sidan förra året började skillnaden mellan höger och vänster sida mer och mer uppenbara sig.
Det konstaterades samtidigt att flexröret på värmarens avgasrör hade brustit/gått av vilket får åtgärdas vid ett senare tillfälle.

Lånebilen för dagen var denna XC40 B4 MY25.
.
20250131_145244_copy_1600x1200.jpg
20250131_145244_copy_1600x1200.jpg (371.54 KiB) Visad 2696 gånger
Glömde beställa multirem vilket var tråkigt men det får jag ta till våren då, dock kärvade vattenpumpen betänkligt och löphjulet nästan skrek när jag varvade upp det med tryckluft. Cirka 13000mil körda, byte vid 14000 enl. Volvo.

2019 bytte jag sist så nu går min V50 några år till.
Jallemet skrev: lör 01 feb 2025, 14:06 Glömde beställa multirem vilket var tråkigt men det får jag ta till våren då, dock kärvade vattenpumpen betänkligt och löphjulet nästan skrek när jag varvade upp det med tryckluft. Cirka 13000mil körda, byte vid 14000 enl. Volvo.

2019 bytte jag sist så nu går min V50 några år till.
Passa dig, multitemmen är inte så långlivad. Grannens multirem trasades sönder vid 8000 mil. Den skulle bytas vid 8000 mils servicen, men gick sönder dagen innan så han fick bärga bilen till servicen. Detta är en XC70 AWD omkring 14 - 16 års modell.
Det händer att multiremen "trasslar in sig" i kamremmen när den går sönder med motor ras som följd. Det händer inte varje gång, men bara att det kan hända är en varningssignal.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 41

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]