Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev: tor 23 jan 2025, 20:38 Idag har jag både hunnit tvätta bilen och fått en punktering lagad.
Imorgon ska den in på verkstan så trots ösregn så var jag tvungen att åka och tvätta av den. Och nej, kallavfettning fungerar inte så värst bra då så resultatet lämnar övrigt att önska... ;-)
Punkteringen upplyste en kollega mig om, "Ditt ena bakdäck ser platt ut...", när jag kollade däcket var det 0,6 kvar. Visade sig hos däckverkstan att jag hade kört på ett mindre borr nånstans. :bored:
Vad blev det för lagning och pris på jobbet? Kört med både korvlagning utifrån samt plugg in ifrån och båda har hållit tills däcken körts slut ✌️
Micce1980 skrev: fre 24 jan 2025, 01:57
fjohan82 skrev: tor 23 jan 2025, 20:38 Idag har jag både hunnit tvätta bilen och fått en punktering lagad.
Imorgon ska den in på verkstan så trots ösregn så var jag tvungen att åka och tvätta av den. Och nej, kallavfettning fungerar inte så värst bra då så resultatet lämnar övrigt att önska... ;-)
Punkteringen upplyste en kollega mig om, "Ditt ena bakdäck ser platt ut...", när jag kollade däcket var det 0,6 kvar. Visade sig hos däckverkstan att jag hade kört på ett mindre borr nånstans. :bored:
Vad blev det för lagning och pris på jobbet? Kört med både korvlagning utifrån samt plugg in ifrån och båda har hållit tills däcken körts slut ✌️
Bra fråga hur det lagades... Jag fyllde på luft och rullade några km till en Vianor-verkstad. Kostade typ 500:-.
Idag har bilen varit på sjukhuset för kabelreparation mellan kaross och vänster framdörr. Igen... Tror det är tredje gången det blir brott i den kabelgenomföringen, denna gång hade man en röd airbaglampa på panelen.

Nästa fredag ska den in för operation då fjäderbenslagringen höger fram ska bytas. Igen... Det blir andra gången på två år/ca 5500 mil som höger fram byts. Vänster fram har också bytts tidigare.

Trots lite motgångar och krämpor kämpar vi på, bilen och jag . :-)

Åket nedan var dagens ersättare, B3 automat (bensin).
.
20250124_095103.jpg
20250124_095103.jpg (3.08 MiB) Visad 1708 gånger
Löst mysteriet med chargenodes jäkla laddare.
Parkerade imorse, angav avresetid 17,45 och obegränsad kwh. Inte ett liv på hela dagen, köad laddning.
Visar sig att man blir bortprioriterad trots kötid, om man samtidigt inte angett ett kwh mål (står _max_ kwh i appen…)

Så genom att lägga till ett kwh max och sätta en tid som är tight för att klara just maxvärdet så startar laddningen direkt.

Så sätter man bara avresetid utan begränsning på kwh så är det inte säkert att man får någon laddning alls.
fjohan82 skrev:Idag har bilen varit på sjukhuset för kabelreparation mellan kaross och vänster framdörr. Igen... Tror det är tredje gången det blir brott i den kabelgenomföringen, denna gång hade man en röd airbaglampa på panelen.

Nästa fredag ska den in för operation då fjäderbenslagringen höger fram ska bytas. Igen... Det blir andra gången på två år/ca 5500 mil som höger fram byts. Vänster fram har också bytts tidigare.

.
20250124_095103.jpg
Hur är det nu med "en utbytt del betalas bara en gång sedan garanti resten av tiden man äger bilen"? Fast man får kanske betala för arbetet? Tänker på fjäderbenslagringen i första hand.
fjohan82 skrev: fre 24 jan 2025, 14:30 Idag har bilen varit på sjukhuset för kabelreparation mellan kaross och vänster framdörr. Igen... Tror det är tredje gången det blir brott i den kabelgenomföringen, denna gång hade man en röd airbaglampa på panelen.

.
20250124_095103.jpg
hur finner du XC40:n att köra ?
EbbevonVolvo skrev: lör 25 jan 2025, 01:14
fjohan82 skrev:Idag har bilen varit på sjukhuset för kabelreparation mellan kaross och vänster framdörr. Igen... Tror det är tredje gången det blir brott i den kabelgenomföringen, denna gång hade man en röd airbaglampa på panelen.

.
20250124_095103.jpg
Hur är det nu med "en utbytt del betalas bara en gång sedan garanti resten av tiden man äger bilen"? Fast man får kanske betala för arbetet? Tänker på fjäderbenslagringen i första hand.
Jo det stämmer, dock omfattar inte garantin slitagedelar.
Det var ingen på anläggningen som med säkerhet kunde säga hur Volvo skulle bedöma lagringen, som slitagedel eller ej.
Tanken är att skicka in det och försöka ta det på garantin, blir det avslag får man betala för sig.
fjohan82 skrev: fre 24 jan 2025, 14:30 ..Tror det är tredje gången det blir brott i den kabelgenomföringen,..
Så blir det om man inte fixerar kabeln på rätt sätt så att böjning/vridning fördelas jämnt och fint över hela längden.
Märkligt att Volvo kunde sånt för 25 år sen :-D
Micce1980 skrev: lör 25 jan 2025, 19:48
fjohan82 skrev: fre 24 jan 2025, 14:30 Idag har bilen varit på sjukhuset för kabelreparation mellan kaross och vänster framdörr. Igen... Tror det är tredje gången det blir brott i den kabelgenomföringen, denna gång hade man en röd airbaglampa på panelen.

.
20250124_095103.jpg
hur finner du XC40:n att köra ?
Den är trevlig och smidig, absolut.
Möjligen lite liten invändig då den är typ 20 cm kortare än min V60.
Fördelen är att man får dra 2100 kg och kultryck på 110 kg (D4 AWD), det går att ha en stor vagn på kroken trots att bilen är relativt liten. :-)
Erik Å skrev: lör 25 jan 2025, 20:34
fjohan82 skrev: fre 24 jan 2025, 14:30 ..Tror det är tredje gången det blir brott i den kabelgenomföringen,..
Så blir det om man inte fixerar kabeln på rätt sätt så att böjning/vridning fördelas jämnt och fint över hela längden.
Märkligt att Volvo kunde sånt för 25 år sen :-D
Jo tack, det ska alltid snålas in på något när man bygger bilar. :-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 28
Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?