Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev:Tankat och förnyat VOC-abonnemanget. :-)
Hoppas innerligt att alla ägare av dessa bilar (nu och många år framåt) inte ska behöva se meddelandet om att det inte finns något abonnemang, den dagen nätet stängs ned.
Sade de något när du förlängde eller du gjorde det i appen? Har sett lite reklam som Volvo gått ut med att vissa tjänster slutar fungera efter 2025 men inte direkt vad för tjänster. Samtidigt har Telia sagt att de förlänger nedstängningen till 2027..
Instrumentbrädan återinstallerad efter bytet av SRS-varningslampan. Var en skruv kort normalt är det tvärtom. När jag tog bort diskanthögtalarna lade jag dem på ett säkert ställe så att de inte skulle skadas. Nu kan jag inte hitta den där säkra platsen längre.
Där går de åtminstone inte sönder. :bored:
IMG_2353.jpeg
IMG_2353.jpeg (452.17 KiB) Visad 1427 gånger

Tur att det finns två i reservlådan. :-D
IMG_2354.jpeg
IMG_2354.jpeg (469.71 KiB) Visad 1427 gånger
Daniel78 skrev: sön 19 jan 2025, 14:06 ..Nu kan jag inte hitta den där säkra platsen längre...
Lugn, du hittar dem nästa gång du ska lägga något på ett säkert ställe :-D
Tvåvägshögtalarna mitt i plastbacken tror jag är tillverkade i Motala på Luxorfabriken där jag jobbade. Mina kollegor höll på med sånt.. :-) Numera är allt tyvärr nedlagt

Jag har roat mig med att tvätta bort asfaltskiktet, lite av Sisyfos-syssla. Men idag var det hyfsat torrt på vägarna så bilen är fortfarande ren. Passade på att spraya på rostskydd lite här och där..
Har nu slängt in bilen i garaget där det redan står avfuktare och några fläktar, torr stålplåt rostar som bekant inte alls :-D
Nytvättad.jpg
Nytvättad.jpg (114.28 KiB) Visad 1246 gånger
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Daniel78 skrev: sön 19 jan 2025, 14:16 Menar du högtalarna till bakdörrarna?
Ja vi gjorde nog högtalare till både fram- och bakdörrarna. Är osäker på brädhögtalarna. Kolla om det står Made in Sweden på etiketten på baksidan :-) De små diskanterna i plast var inköpta, vet inte varifrån..
Daniel78 skrev: sön 19 jan 2025, 14:51 Hörde att WD40 fungerar bra att få bort asfalt.
Det gör det säkert, WD-40 lär till 2/3 bestå av lacknafta som gör i princip samma sak som kallavfettning ;-)
Jag tror dock att kallavfettning blir betydligt billigare per liter, kör själv med Biltemas kallavfettning på 4-litersdunk :-D

""Vad är innehållet i WD-40?
45–50 % alifatiskt kolväte med lågt ångtryck (isoparaffin) <35 % petroleumbasolja (icke-farliga tunga paraffiner) <25 % alifatiska kolväten (samma CAS-nummer som den första artikeln, men brandfarligt) 2–3 % koldioxid (drivmedel) )""

WD-40 har en kuslig historia, den togs fram som korrosionsskydd för interkontinentala kärnvapenmissiler (Atlas) på 50-talet :-o
https://wd40company.com/our-company/our-history/

Apropå högtalarna, alla de där är nog byggda i gamla Luxorfabriken. Sen såldes högtalartillverkningen till Harman runt millenieskiftet och efter några år lades den ner trots att den gick med vinst :-(
Rätt avancerad produktionslina, de hade tidigt robotar men kom fram till att de blev för dyra i investering så istället byggdes automatiseringen upp runt automatiska karuseller med "pick and place"-maskiner som plockade på komponent efter komponent och strök ut lim däremellan :-)
Idag har jag både hunnit tvätta bilen och fått en punktering lagad.
Imorgon ska den in på verkstan så trots ösregn så var jag tvungen att åka och tvätta av den. Och nej, kallavfettning fungerar inte så värst bra då så resultatet lämnar övrigt att önska... ;-)
Punkteringen upplyste en kollega mig om, "Ditt ena bakdäck ser platt ut...", när jag kollade däcket var det 0,6 kvar. Visade sig hos däckverkstan att jag hade kört på ett mindre borr nånstans. :bored:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 28
Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&oum[…]

Jag undrar också om det kan vara så at[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Hej Har du en dörr på min duett 62a d&a[…]