Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1600121
lennarte skrev: ons 22 jan 2025, 17:50
volvo740sugmotor skrev:Tydligen får man slipa ned biltemas 2-3 mm för dom inte ska slå i lagret och låsa fast det.
Hade inga problem att montera Biltemas bromssköldarna, men det är nog 15 år sedan. Ska montera en ny Biltema bromssköld och ABS-givare på det fjäderben jag ska montera nu framöver. Det blev lite mycket Renault Scenic nu ett tag. Men nu fungerar den, och jag håller på att förbereda sådd inomhus av vårens plantor. T.ex tomat, gurka, paprika m.m. Även längre framöver olika blommor t.ex tagetes, tobaksblomor m.m.
Kikar på mackans garage ibland och det var där han sa att sköldarna från biltema han köpt senaste gånger har han fått fila ned lite.
Bruksbilar är sällan kul att leka med men ett måste. Min vinter pulka peugeot 107 och damens toyota IQ får alltid något litet problem som måste fixas. Peugeoten har ett stort hål någonstans på avgasröret. får hoppas det inte går av innan jag kan byta det som förra gången.
Vi har även en gammal jeep wrangler med den odödliga 4 liters raka sexan med stötstänger. Den får man väll ta tag i snart också.

Får se om min dam kommer igång med sin sådd också hon ska alltid göra det men glömmer såklart bort det. Jag har inte så gröna fingrar så blommor undviker jag men det är ju aldrig försent att lära sig.
#1600208
Andra sidan börjar bli "naken" den med. Verkar som de bytt givare på den sidan någon gång. Givare med stål hylsa och givarens bult har en minst sagt udda bricka. Fick ut givaren ganska intakt. använde en avdragare och det fungerade faktiskt.

Det tråkigaste är kvar och det är att slipa rost så allt hamnar som det ska och inget fastnar snett. Efter det är det nog bara börja hänga tillbaka grejer och böja tillbaka bromsrören på rätt plats. Sen är det huvudcylindern som ska bytas. Kikat lite på tuben och det verkar inte överjävligt svårt direkt. Nipplarna brukar klara sig bra eftersom det är LITE mindre rost och korrosion där än nere vid hjulen.
P_20250123_183315.jpg
P_20250123_183315.jpg (1.94 MiB) Visad 606 gånger
P_20250123_183409.jpg
P_20250123_183409.jpg (1.83 MiB) Visad 606 gånger
P_20250123_183347.jpg
P_20250123_183347.jpg (1.29 MiB) Visad 606 gånger
#1600516
Typiskt kina skit. Blev med dessa som det blev för mackan, kanterna slog i lagret. Vet någon momentet på bulten för lagret? drog tills det tog stop och lite till.
P_20250128_094955.jpg
P_20250128_094955.jpg (1.72 MiB) Visad 520 gånger
Ser väll bra ut, får vi se om ABS sensorn kommer rätt, fick borra rätt rejält i hålet, den andra sidan gick bra då någon bytt den och haft lite fett på så den gled ut när den väl börjar röra på sig med avdragaren.
Fick även till en hyfsad böj på bromsröret.
Nu ser man faktiskt ljuset i tunneln.
P_20250128_094715.jpg
P_20250128_094715.jpg (2.57 MiB) Visad 520 gånger
#1600540
volvo740sugmotor skrev:Typiskt kina skit. Blev med dessa som det blev för mackan, kanterna slog i lagret. Vet någon momentet på bulten för lagret? drog tills det tog stop och lite till.
Dra åt utå h--te och lås med Locktite. Det är ju en låsmutter, den ska ju alltid kasseras egentligen.
Där sitter samma typ av lager bak på pågens Renault Scenic (36 mm hylsa) som jag jobbat med tidigare i januari. Där gjorde jag så, 1,5 m rör på ett 500 mm ledhandtag och så resten på "känsla" har för mig det ska vara en bit över 30 kg
PS
Verkar som Biltemas bromssköld på navet.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1600542
lennarte skrev: tis 28 jan 2025, 19:23
Dra åt utå h--te och lås med Locktite. Det är ju en låsmutter, den ska ju alltid kasseras egentligen.
Där sitter samma typ av lager bak på pågens Renault Scenic (36 mm hylsa) som jag jobbat med tidigare i januari.
På min R19 skulle muttern på bakaxeln dras med 120 Nm, icke med hävstång :party:
Alltid ny nyloc mutter enligt instruktion i Haynes men sen pratade jag med Volvo-verkstan och de sa att de själva återanvände de gamla muttrarna dock låsta med loctite.
De hade tydligen nån intern instruktion som sa att det var OK. Så därefter gjorde jag så :-D
#1600546
Erik Å skrev:
lennarte skrev: tis 28 jan 2025, 19:23
Dra åt utå h--te och lås med Locktite. Det är ju en låsmutter, den ska ju alltid kasseras egentligen.
Där sitter samma typ av lager bak på pågens Renault Scenic (36 mm hylsa) som jag jobbat med tidigare i januari.
På min R19 skulle muttern på bakaxeln dras med 120 Nm, icke med hävstång :party:
Alltid ny nyloc mutter enligt instruktion i Haynes men sen pratade jag med Volvo-verkstan och de sa att de själva återanvände de gamla muttrarna dock låsta med loctite.
De hade tydligen nån intern instruktion som sa att det var OK. Så därefter gjorde jag så :-D
Kollade åtdragning i Haynes för Volvo, 190 nm + 60°. Det är M24x1,5 mm gänga och i en åtdragnings tabell står det för 10.9 kvalitet 935 nm
#1600601
ok går det bra med blå locktite eller ska det vara röd? Jag ska i princip dra så hårt jag kan med andra ord? Jag har en nm nyckel som klarar upp till 210nm, duger det eller är det bara dra UTAV helvete?
#1600602
volvo740sugmotor skrev: ons 29 jan 2025, 16:25 ..Jag ska i princip dra så hårt jag kan med andra ord? ..
Vad var det för fel med ovan nämnda 190 Nm följt av 60 grader till? :-D
Är inte röd loctite 271 avsedd för skruvar som inte någonsin ska demonteras..? Om man inte värmer loss dem :-)
#1600604
Röd locktite får man värma loss, men då duger nog vanlig blå loctite. Då måste brotts gränsen på bulten vara 935nm :-)
#1600608
Tror jag sabbat ena hjullagret. Satte på det och drog åt bulten och den tog stopp för tidigt, mycket underligt. Tog av det och såg det ni ser på bilen. Har pillat med det där ett bra tag utan att få in lagret igen, är det kört eller gör jag något fel, försökt pilla ut baksidan på lagret men det vill inte ge med sig. Knackat försiktigt med en hylsa, försökt trycka lagren åt sidan för att den ska kunna glida in men inget hjälper. Misstänker att är det så omöjligt att få in lär det blivit skadat?

biltema har:https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... eko=OSF325
P_20250129_174848.jpg
P_20250129_174848.jpg (2.56 MiB) Visad 350 gånger
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16

Mycket ovanligt,en vattenpump håller normalt[…]

Ett möjligt problem är att -99 inte hade[…]

Bränsletrycks problem v70 2002

Tack för svaret. Jag bytte inte den iaf. Men[…]

Martins S90-98

Då jag observerat att bilen lutat någo[…]