Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Xanthopteryx skrev: sön 19 jan 2025, 16:22 Såg om en som, precis som nämnts här, hade en mindre sjö bak på sidan under allt joks och inredning.
Där ligger någon kontrollpryl som då blev helt dränkt med andra ord.

Annars är ju dräneringen till AC något som kan bli problem med, då är det passagerarsidan som drabbas av blött under mattorna.
Passagerarsidan har dock inte blött under mattorna utan det har varit på förarsidan säkerligen av att man dragit in snö/fukt som sedan ligger kvar och aldrig får torka upp riktigt då det är kallt hela tiden i bilen förutom när man kör med den. Kanske ändå är fuktsensorn som pajat.
246 skrev: sön 19 jan 2025, 23:24
S90T5 skrev:
246 skrev: sön 19 jan 2025, 00:30 Vad jag läst kan fukt i bilen bero på en trasig fuktsensor, alt att dräneringen från AC:n är igensatt..med tanke på att du hade blöta mattor. Dräneringen sitter från kupefiltret och går ner vid vänster ben på passagerarsidan under mattan, om jag minns rätt.

En annan gissning att det läcker in vatten någonstans runt bakluckan, och därmed ev fuktar kameran?! Kolla efter fukt /vatten vid "reservhjulet" samt ta bort sidopanelerna i bagaget och även kolla där.
Om det är mindre än ett år sedan du fick kameran utbytt så borde det finnas garanti kvar.
Kupefiltret byts varje år vid service.
Tack för ditt svar. Kupéfiltret borde det inte vara då. Det byttes vid förra servicen och det var i juli. Den kan inte vara igensatt redan. Kanske fuktsensor som är trasig. Vet inte. Känns som det blir svårt att få bukt med faktiskt. Får kanske lämna in bilen på en fullständig felsökning.
Precis, det lär inte vara kupéfiltret i ditt fall.
Jag tycker du ska börja med att leta vatten på golvet vid passagerarsidan samt kolla om det finns vatten i bagageutrymmet
innan du lämnar in bilen.
Japp ska göra det! På S90 är bagage och kupé separerade från varandra så fukt i bagage borde väl inte ge imma på rutan i kupén? Jag kanske tänker fel.
Miss från mig, tänkte V90 av bara farten :-D Har dålig koll på om vatten i bagaget kan ge imma till kupén på S90, men troligtvis inte i den omfattningen du har. Däremot kan vatten i bagaget ge skador på din backkamera, då redan 2 st gått sönder.
Bra att det inte var blött under mattan på passagerarsidan, då kan du nog avskriva dräneringen. Vet ej, men kanske finns någon annan dränering vid torpedväggen för vatten som kommer ner mellan huv och vindruta?!
Sen har vi fuktsensorn då, läst lite om det i div forum.
Har du någonsin behövt fylla på kylarvätska?
246 skrev: tis 21 jan 2025, 01:17 Miss från mig, tänkte V90 av bara farten :-D Har dålig koll på om vatten i bagaget kan ge imma till kupén på S90, men troligtvis inte i den omfattningen du har. Däremot kan vatten i bagaget ge skador på din backkamera, då redan 2 st gått sönder.
Bra att det inte var blött under mattan på passagerarsidan, då kan du nog avskriva dräneringen. Vet ej, men kanske finns någon annan dränering vid torpedväggen för vatten som kommer ner mellan huv och vindruta?!
Sen har vi fuktsensorn då, läst lite om det i div forum.
Har du någonsin behövt fylla på kylarvätska?
Nej! Jag har aldrig behövt fylla på kylarvätska. Inte helt lätt att förstå vad som är problemet. Har tagit in bilmartorna passagerarsida och förarsida så det får torka upp litegrann. Var lite blött under mattan på försrsida. Men det beror väl på att man sitter där när man kör och så blir det blött när kommer in i bilen. Så nu låter jag det torka upp litegrann. Se om det hjälper. Har även torkat vindrutan och sidorutorna inifrån då jag lästa att smutsiga innerutor kan lättare ge kondens och imma. Jag testar mig fram. Annars lämnar jag in bilen på felsökning och ber dom kolla fuktsensorn som du skrev.🤗
Är det kylvätska som blött ner mattorna så får man en konstig "flottig" känsla på händerna när man tagit i det blöta..
På ljusa mattor ser man antydan till blågröna fläckar. Prova lägg tidningspapper under mattorna för att se om det färgas blågrönt.

Nu har jag satt i ett nytt chip i bränsleboxe[…]

Elpriset

Vet ej hur mycket de har I solceller. Har fö[…]

Volvo 245 dekorstripes

Det finns korrosionsskyddstejp, kan det vara ett b[…]

V60 B4 kan ha fälgar från 16" till[…]