Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1599538
VolvoB20 skrev:Det är väl så att om nuvarande investerare och kreditgivare anser att värdet i företaget är noll kronor i dagsläget så ser man ingen ide att begära Northvolt konkurs. för då skulle ju bara bolaget likvideras och man får tillbaka exakt noll kronor av vad man investerat och äger av företaget. Hade det funnit något av värde i företaget som kan kunde fått tillbaka vid en likvidation hade kanske konkurs varit mer attraktivt. Nu hoppas man väl på att om de får köra vidare kanske de lyckas bygga upp något av värde man kan få tillbaka i framtiden.
Jag förstår att de stora investerarna kan resonera så. Men det finns många små och medelstora företag som inte är investerare utan enbart fordringsägare, där skulderna dessutom har förfallit till betalning. Vad har de att vinna på att avstå en konkurs? Om det verkligen är så att inga tillgångar finns så kan man kanske förstå att de också avvaktar. Men om det verkligen är så att inga tillgångar är realiserbara vid eventuell likvidation så borde en utredning startas som kartlägger vart alla miljarder tog vägen.

Vid årsskiftet 2023/2024 hade Northvolt totalt 55 miljarder i skulder. För att hantera situationen planerades 50 miljarder i ny lånefinansiering under januari 2024 där bl.a. Riksgälden var inblandad med garanti om 15 miljarder. Det verkar dock som Northvolt inte uppfyllde alla krav för denna finansiering. När ansökan om rekonstruktion lämnades in redovisade Northvolt obetalda leverantörsskulder på totalt 2,5 miljarder kronor, varav svenska underleverantörer hade krav på Northvolt på 853 miljoner kronor. Vidare hade Northvolt totala skulder till fordringsägare på drygt 60 miljarder och endast 300 miljoner i kassan. Ett belopp på 300 miljoner räcker en endast vecka för Northvolt. Det var verkligen i grevens tid man ansökte om rekonstruktion. Dock i USA. Formellt sätt har Northvolt inte ansökt om vare sig konkurs eller rekonstruktion i Sverige. Svenska Northvolt har formellt inget konkursskydd i Sverige enligt uppgifter. Om Northvolt inte betalar skatter eller löner kommer nog antingen Skatteverket eller fackförbunden att begära svenska Northvolt i konkurs i Sverige.

En mycket viktig fråga är: När borde Northvolts ledning förstått att Northvolt inte klarade sina åtaganden? Hur länge fortsatte Northvolt att beställa varor och tjänster av underleverantörer utan att veta om de kunde betala? När får de små och medelstora företagen sina fakturor betalda av Northvolt? Att driva ett aktiebolag i Sverige med vetskap om att man inte kan betala leverantörer är förbjudet.

Man kan notera att Northvolts VD realiserade aktieinnehav för 198,1 miljoner under åren 2019 till 2022. Trodde eller visste ledningen något om Nortvolts ekonomiska förhållanden som marknaden och investerarna inte trodde eller visste? Svårt att veta. Men eftersom t.ex. pensionsfonder har investerat i Northvolt borde även detta utredas.
#1599567
Northvolt struntar i att betala. Verkar vara ett skurkbolag. Men är man stor och "ToBigToFail" blir det så här. Man gör som man vill. Varför begärs inte Northvolt i konkurs enligt Svenska regler??!!


SVT Nyheter skrev:Nu är Northvolts skulder uppe i 650 miljoner kronor och Kronofogden har börjat göra utmätningar. Hittills har Kronofogden tvingats driva in över 13 miljoner kronor – trots att Northvolt har pengar på banken.

– Jag vet inte varför de inte betalar, de borde veta att de har pågående ärenden hos oss, säger Sami Lundqvist, sektionschef på Kronofogden i Skellefteå.
#1599613
Fler skulder förfaller till betalning. Materialleveranser uteblir eftersom betalningar inte erläggs. Nu väntar produktionsstopp om materialleveranser uteblir. Då försvinner de små intäkter som man eventuellt har. Hur Northvolt ska klara sig ur detta är inte helt uppenbart. Men det går nog på något sätt...

Affärsvärlden skrev:Den krisande batteritillverkaren Northvolt är i akut behov av aktivt katodmaterial. Northvolt behöver så mycket som 400 ton katodmaterial redan nu på fredag den 17 januari. Utan det väntar produktionsstopp på Skellefteåfabriken redan den 25 januari.

Northvolt söker domstolens tillstånd för att använda katodmaterial som är pantsatt genom att återbetala lån enligt ett lagerfinansieringsavtal. Bolaget vill också komplettera med inköp av ytterligare material.

News 55 skrev:Nu mäter Kronofogden ut 650 miljoner kronor i skulder ur Northvolt. Rekordbeloppet understryker det enorma problem som batterijätten burit på under en längre tid. Nu rämnar korthuset.

Många stora pensionsfonder har investerat i Northvolt, som bland annat Alecta som E55 skrivit om tidigare.

Men även de stora statliga pensionsfonderna har investerat över 5 miljarder i det krisande bolaget, skriver Pensionsmyndigheten på sin hemsida.

AP-fondernas investering i Northvolt uppgår till 5,8 miljarder.
#1599707
Det är kört för dom, det finns inte på världskartan att de får fram pengar så de klarar sig året ut, helt omöjligt, och att det helt plötsligt skulle få till produktionen, nä, det finns inte.
#1601366
Alla mina farhågor från 2017 när jag startade tråden verkar besannas.

Det mesta verkar ju vara ett genomkorrupt inkompetent gäng vars enda riktiga styrka är att berika sig själva och förslösa andras hårt intjänade skatt/pension/fonders pengar. Allt genom att rida på en hysterisk kimathype i mediadrevet, utan detta hade det aldrig gått att dra av en sådanhär mega scam....

https://www.svt.se/nyheter/granskning/m ... -northvolt
#1601388
VolvoB20 skrev:Alla mina farhågor från 2017 när jag startade tråden verkar besannas.

Det mesta verkar ju vara ett genomkorrupt inkompetent gäng vars enda riktiga styrka är att berika sig själva och förslösa andras hårt intjänade skatt/pension/fonders pengar. Allt genom att rida på en hysterisk kimathype i mediadrevet, utan detta hade det aldrig gått att dra av en sådanhär mega scam....

https://www.svt.se/nyheter/granskning/m ... -northvolt
Ja, det är riktigt svinaktigt! Om det dessutom är korruption och kanske även rent bedrägeri får juridiskt kunniga avgöra. Men det kommer de nog inte att få göra. Sådan granskning kommer sannolikt att förhindras så långt det är möjligt. Det luktar verkligen illa om detta och mycket annat i den "gröna" sektorn. Men så går det när man ohämmat låter pengar regnar ner över vissa satsningar. Ingen analys, ingen realism och inga konsekvensanalyser. Bara ren och skär ideologi i kombination med lycksökare. Northvolt kommer tyvärr inte att vara det enda exemplet på detta. Det pågår en stor omställning i hela samhället som till stor del bygger på planekonomiska idéer och som man vägrar göra konsekvensanalyser på.

Det är riktigt svinaktigt beteende som Northvolt uppvisar både mot sina investerare, men framförallt mot sina leverantörer. Det är alltid lätt att med facit i hand klaga, men varningstecknen var många. Men den gröna satsningen är blind. I fallet Northvolt var tron mycket hög och tonläget extremt högt mot de få kritiker som trots allt fanns.

Det blir även komiskt när batteribilsfantaster som tidigare hyllat Musk, nu tar avstånd från honom efter att Musk deklarerat var han står politiskt. Plötsligt passar det inte in i den utopiska tro som vissa har. Hur ställer sig dessa människor till företag som t.ex. Northvolt som var tänkt att tillverka batterier? Northvolt som på ett flagrant och arrogant sätt behandlar sina leverantörer som skit. Northvolt som tror att man kan sätta sig över svensk lag genom juridisk akrobatik. Northvolt som hotar att stämma dem som rätteligen försöker få betalt av Northvolt. Till detta kan man lägga ganska stora arbetsmiljöproblem i Northvolt med ett flertal inträffade olyckor. Är det så att de som tagit avstånd från Musk pga hans politiska engagemang också tar avstånd från Northvolt? Eller är det så att olagliga metoder, att sätta sig över lagen samt behandla investerare och leverantörer som skit tolereras framför politiska gärningar? Fast egentligen är det skit samma: Tesla i Sverige har heller inte visat någon större vilja att följa svenska normer när det kommer till relation mellan fack och arbetsgivare. Tesla har heller inte visat optimal vård om sina kunder i olika sammanhang. Så det kvittar nog, det blir inget val mellan att avstå från Northvolt eller Tesla. Om man ska vara konsekvent bör man ta avstånd från båda.

Att bedriva en omställning med planekonomiska metoder har aldrig lyckats historiskt. Mycket lite talar för att det ska lyckas nu. De flesta lyckade omställningar och teknikskiften har lyckats eftersom marknaden var drivkraften, t.ex. skiftet från analog kamera till digital kamera. Dagens gröna omställning är till mycket stor del subventionerad på olika sätt och ur ett krasst perspektiv är det ekonomiska upplägget planekonomiskt till sin natur. Det saknas ofta till stor del tillräckligt bärkraftiga marknadsmässiga förutsättningar. I början är tron hög, och därmed värderingen. Pengarna formligen regnar ner över satsningen. En stor del av detta hamnar genom tidig realisation i fickorna på de (oftast få personer) som med bidrag och subventioner startat verksamheten. Om förlust uppstår så belastas samhället på olika sätt i många fall.

Men, men. Northvolt är TBTF (To Big To Fail) och man kommer att i någon form ta tillvara grunderna i satsningen. Med en ny (Kinesisk) ägare som för en spottstyver köper upp verksamheten (före eller efter konkurs) kommer nog verksamhet bedrivas i lokalerna. Kanske inte med samma produktionsutrustning, men med utländsk ägare och med det utländskt beroende. I så fall missade man fullständigt målet att batteritillverkningen inte skulle vara beroende av utländskt ägande. Men ett sådant scenario blir smärtsamt för all de leverantörer som har fordringar på Northvolt och som en ny ägare inte anser vara viktiga för den fortsatta verksamheten. Man har till stor del sina egna kanaler att handla upp det verksamheten behöver. Bekvämt och billigt för en ny ägare att komma över verksamheten och där alla "onödiga" skulder är bortrensade. Ett svinaktigt beteende. Det jurdiskt korrekta hade varit att begära Northvolt i konkurs i Sverige redan när det var på obestånd. Men av något skäl skedde det inte. I normalfallet hade det skett, utan tvekan. Dessutom verkar mycket få ifrågasätta varför ledningen kunde realisera fram stora kapitalavkastningar att stoppa i egen ficka innan Northvolts ekonomiska status blev känd och tillgångarna i verksamheten skrevs ned. Eftersom samhällets pengar är inblandade ganska stor omfattning, både i form av investeringar i Northvolt och investeringar i lokal infrastruktur så borde detta utredas. Noga. Men det kommer inte att ske. Inte så länge som den gröna omställningen anses behöva pågå oavsett hur det ska ske.
#1601430
Som i de flesta av dessa sk "Gröna projekt" är Skellefteå Kraft inblandade.
Till det läggs bidrag från Energimyndigheten, Tillväxtverket och EU.

Bakom detta står gamla politiker, många Sossar, som dessutom sitter i styrelsen på våra pensionsfonder och tvingar fram investeringar även från dem.

Sverige är kört på såååå många sätt.
#1601434
Jag tror att själva verksamheten att utveckla och tillverka batterier mycket väl skulle kunna lyckas i Sverige. Det var ett djärvt grepp att skala upp det så kraftigt och driva det som ett företag med enbart den verksamheten.

Som en del i en koncern med flera stabila verksamhetsinriktningar skulle de kunnat utveckla verksamheten utan så stor press att omedelbart få ut stora mängder produkter på marknaden.

Jag har själv jobbat i en gren av ett större företag. Den grenen har verkligen blödit pengar under uppbyggnadsfasen, men eftersom det rört sig om produkter med stor potential för framtiden och företaget gått med stor vinst i andra grenar, så kunde vi till slut få fram produkter och också gå med vinst.
Detta är en beprövad modell som fungerar bra i Sverige, som har många stora företag.
#1601439
Lövet skrev: tis 24 sep 2024, 12:52
VolvoB20 skrev:Svårt att få ihop det i huvudet. Om det offentliga har tillfört över 80 miljarder
Det är för att det blandas ägarandelar, kreditgarantier mm hej vilt. Både av dig men också i artikeln i DI. Den dagliga driften betalas inte av staten, de grejerna sitter inte ihop överhuvudtaget. Pengarna till daglig drift kommer av ägarnas pengar, banklån och den lilla omsättning som finns. Det är inte staten som betalar löner i Northvolt.

Från Riksgälden då:
600 miljoner har kommit i bidrag från ett antal myndigheter.
Svensk exportkredit har gått in med ungefär 2,5 miljarder kronor i lån.
12 miljarder i kreditgarantier, via riksgälden – det är också svenska skattebetalare som garanterar, men de lånen har ännu inte betalats ut.
De statliga pensionsfonderna AP 1-4, och pensionsfonderna AMF och Folksam har investerat totalt cirka 9 miljarder.

Det är inga 80 miljarder som det kostat några svenska skattebetalare. Inte ens i närheten. Skilj också på kostnader och köpa ägarandelar.
Då kan vi sammanfatta kostnaden för statliga pensionsfonder till ca 6 Miljarder.
Värdet är nu nedskrivet till 0.

Bild
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87

Besök din ÅF. Det är mjukvarurelat[…]

Vild gissning här, men tänker mig skevt […]

Få som haft elbil idag är missnö[…]

Vänster motor/dämpare på v&ari[…]