NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#823057
P210 skrev:
Har privat laborerat med detta i Peugeots 1,6 och 2,0 Bioflex samt kört ett antal mil i jobbet med Volvo C30 1,8F, V50 2.0F och V70 2.5 FT.
Hur var skillnaden mellan C30 1,8F och V50 2.0F förbrukningsmässigt?

.
Användarvisningsbild
av P210
#823078
Hur var skillnaden mellan C30 1,8F och V50 2.0F förbrukningsmässigt?
- Något bättre, jag kunde komma ned runt 1,15-1,2 it på E85, men utväxlingen är ju kass 4000rpm vid 110 känns dågligt samt bara 5-växlad.

Jämfört med V70 2,5FT som ligger på 1.800 varv i 110km/h, man kunde komma nedåt 1,1l E85 per mil i motorvägsfart men den kunde vara hysteriskt törstig i stadstrafik eller om man hade lite bråttom.
#823080
1.8F och förmodligen 2.0F skulle definitivt behöva en växel till.
Användarvisningsbild
av P210
#823083
Du har säkert erfarenhet att laborera med bränslena, men vad har du för erfarenhet av det stycke du tagit bort (är tillbakalagt) från det av mig citerade inlägget från dig. Min erfarenhet är att FFV bilar mår mycket bra av att enbart köras på E85.
P210 skrev:
- Tyvärr läser man ju alltför ofta om att många FFVbilar mår bäst om de får en skvätt bensin emellanåt
- inte direkt någon erfarenhet, jag skrev läser, även om 407:an fick snedtändning ett par ggr första vintern och trillade in i "limp home mode" pga att avgasreningen larmade efter alltför dålig förbränning av E85 de första sekunderna efter start och fick ett par mjukvarujusteringar innan det blev bot på problemet.
Tänker i första hand på allt man läser om att motorerna går "torrt" på E85 och risken för utfällningar ifrån etanolen samt att det är aggressivt mot aluminium och plast/gummi som kan fällas ut och följa med bränslet och att många tillverkare rekommenderar att man kör en tank bensin emellanåt. Ett av de vanligare problemen verkar vara att spridarna sätts igen av etanolen. I vissa fall verkar rådet vara att tanka bensin ett par gånger.

Läs mera;
I första länken kan man läsa tex följande rekommendationer:
Audi - Fylla tanken med bensin minst var 1 500:e mil
Peugeot - Tanka bensin när temperaturen understiger fem minusgrader.
Skoda - Bensintankning var 6–8:e gång eller minst var 1 500:e mil.
Volkswagen - Rekommendation för E85-bilar att tanka bensin var 1 500:e mil.

http://www.gronabilister.se/fakta-bil-m ... tanolbilar
http://www.vibilagare.se/reportage/e85- ... aljer-bort
Användarvisningsbild
av SvenB
#823084
Okej, var det så du menade. Men min erfarenhet, och fler här på forumet, är att detta inte stämmer. Jag vet att det ofta förekommer att man på verkstäderna då man inte vet varför en spridare satts igen skyller på att bilen inte körts på bensin emellanåt. Men det skulle innebära att en bil som körts på enbart på BF95, aldrig får problem med spridare. Att man om det är extremt kallt (under 25 grader minus), och inte har tillgång till motorvärmare kanske bör "pytsa" i lite mer bensin än de 25% som redan finns i E85 kan ha sin riktighet.
av jpennerb
#823116
Dom senaste 4 åren har jag kört med flexifuelbilar. Först 2 år med en saab biopower 9-5 2.0t "Hirsch" 220hk som jag bara körde på etanol. Fungerade hur bra som helst och bra klös i motorn. Förbrukning blandad 1.2l/mil och 1.0l/mil landsväg. Att saabar drar mer pga den högre effekten var inget jag märkte av!

Nu kör har jag snart kört min 2.5ft i 2 år och även den bara på etanol. Liiite törstigare än saaben men har även automat. Motorn som orginal är urtrisst och behöver lite ny programvara för att vakna till liv. Att 200hk kunde kännas så trötta är helt galet! :D

Så ni som kör med FFV/Flexifuel bilar, håll INTE på att blanda mellan bensin och etanol. Bilen kan räkna fel på blandningen och den går hackigt och blir svårstartad. Lösningen då är att åka till volvo för att nollställa bilen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#823506
P210 skrev:
Hur var skillnaden mellan C30 1,8F och V50 2.0F förbrukningsmässigt?
- Något bättre, jag kunde komma ned runt 1,15-1,2 it på E85, men utväxlingen är ju kass 4000rpm vid 110 känns dågligt samt bara 5-växlad.
Är det någon större skillnad på motorerna i övrigt?

.
Användarvisningsbild
av joel80
#823511
Jag kom ner till 1liter blankt på min v50 1,8f när jag någon tank försökte köra lite snålare. (D.v.s när jag inte låg i 130km/h på motorväg och inte var tvungen att vara först vid varje rödljus..) :)
Det var då blandad körning stadstrafik Stockholm och motorväg.. bodde då i Huddinge.. så mest resor Huddinge - Stockholm t.o.r.

Självklart räknat med E85 i tanken.. annars gick den på 0.8l/mil vid samma körstil eller 0.9l/mil i min dåvarande normala körstil, vilket gav 1.1-1,15l/mil på etanolen.
#1599319
Enligt det en kille på Youtube så räcker med 40 % etanol rent kemiskt
Och då bör bränsleförbrukningen bli mindre

Med en perfekt programmerad motor Så kan det väl i princip få samma förbrukning med 30 % E85 som 98 oktanig vanlig bensin
Och med 30 % E85 så bör definitivt Det har passerat 100 oktan . Och högre syrehalt sägs ju också kunna göra en motor starkare
av Erik Å
#1599321
Andersljungberg skrev: lör 11 jan 2025, 02:09 ..Med en perfekt programmerad motor Så kan det väl i princip få samma förbrukning med 30 % E85 som 98 oktanig vanlig bensin .. högre syrehalt sägs ju också kunna göra en motor starkare
Nej tyvärr. Förenklat innehåller etanolmolekylen en extra syreatom jämfört med kolvätena som ingår i bensin, de senare tar detta syre helt gratis från luften.
Därför krävs större volym etanol för att få ut samma värmeenerg som bensin (kolvätemix, huvudsakligen heptan). De kan bero på fördelningen av kol / väte också, jag har inte full koll på stökiometrin :-D
Eftersom etanol är utspädd med syre så krävs fetare bränsleblandning, det sköter lambdaregleringen automatiskt så länge den inte slår i taket på sitt reglerområde.
Hursomhelst du behöver ca 30% större volym etanol för att få samma energimängd som ur bensin. (och lambda =1)

MEN nu har etanol högre knackningstålighet (dvs oktantal) så om man hade byggt en motor för ren etanoldrift så hade man teoretiskt kunnat höja kompressionen och därmed verkningsgraden. Det kan man förstås inte göra på "flexifuel"-motorer :-)
Knackningssensorn trasslar till resonemanget, eftersom etanol har högre oktantal så behöver inte motorstyrningen ta till "antiknackningsåtgärder" lika ofta dvs först sänka laddtrycket från ev turbo och om det inte hjälper sänka tändningen.
Så där skulle etanol teoretiskt kunna sänka förbrukningen men i praktiken inte så mycket att det kompenserar det lägre energiinnehållet. Vad jag kan se så är detta sant oavsett hur mycket eller lite etanol man blandar i bränslet...
Senast redigerad av 4 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Baklucka V70 2002

Om du köpte begagnade gasfjädrar så[…]

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]